Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Armoni Iv ARM 404 8 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HACI BEKİR KURŞUNET
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Problem Çözme, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karmaşık Modülasyonlar: C majörden A♭ majöre geçişte Eb7 akorunun pivot görevi görmesi.
2 Kromatik Sekanslar: C – C#dim – Dm – D#dim – Em zinciriyle sürekli yükselen kromatik ilerleme.
3 Altereli Dominantlar: G7(♭9) (G–B–D–F–A♭) akorunun C majöre çözülerek yoğun gerilim yaratması.
4 İkincil Altereli Dominantlar: D7(♭9) akorunun G’ye, ardından C’ye yönelmesiyle güçlü kadans kurulması.
5 Gelişmiş Dim ve Artmış Akorların Kullanımı: A♭°7 akorunun G7’ye, oradan C majöre çözülmesi.
6 Üçlü Tonalite ve Bitonalite: C majör ve D majör akorlarının aynı anda çalınarak iki tonalitenin üst üste kullanılması.
7 Romantik Dönemde Kromatik Genişleme: Brahms ve Schumann’da çözülmesi ertelenen akor zincirleriyle yoğun kromatizm.
8 Vize sınavı
9 Tristan Akoru: Wagner’in F–B–D#–G# akorunun belirsiz çözülme yaratması ve sonsuz gerilim etkisi.
10 İzlenimcilik I – Debussy’de Tam Ses Dizileri: Cmaj – Dmaj – Emaj gibi paralel majör akorların fonksiyon dışı kullanımı. İzlenimcilik II – Ravel’de Modalite: D Dorian akor dizisinin G Mixolydian’a bağlanarak renkli geçiş sağlaması.
11 Scriabin’in Mist Akoru: C–F#–Bb–E–A–D seslerinden oluşan fonksiyon dışı “renk akoru”nun armonik renk oluşturması.
12 Modal Armoniye Geçiş: Hüseyni dizisinin (D–E–F–G–A–Bb–C–D) dört sesli akorlara dökülerek armonize edilmesi.
13 Türk Müziğinde Kromatik Armoni Denemeleri: Hicaz dizisinde D–Eb–F#–A akorunun G7’ye çözülerek D’ye yönelmesi.
14 Dönem Sonu Proje: Öğrencilerin Napoliten, altereli dominant ve modülasyon içeren 16–20 ölçülük kısa besteler yapması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Bilimsel bilgilere dayanarak popüler kültürü analiz ederek, popüler kültürün oluşturduğu sanatı eleştirel bir bakış açısıyla ele alma becerisine sahiptir. X
9 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
10 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
11 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
12 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 2 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
dersAKTSKredisi 5