Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Temel Matematik SNE 103 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. FATİH SELİM SELLÜM
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. FATİH SELİM SELLÜM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İlkokul matematiği kapsamında gerekli olan temel matematik bilgisini kazanma. 

Dersin İçeriği

Sayı sistemleri ve hiyerarşik modeli, sayı sistemlerinin dört işleme göre kapalılık özellikleri, matematiksel modelleme, dört işlem içeren problem çözme ve kurma, 10’luk tabandaki bir sayıyı başka tabanlarda yazma ve başka tabanlarda yazılmış bir sayıyı 10’luk tabana çevirme, 10’luk tabanı dışındaki tabanlarda dört işlem, ispatlarıyla birlikte 2, 3, 4, 5 ve 10 için bölünebilme kuralları, en küçük ortak kat ve en büyük ortak bölen, kesir ve kesirlerle dört işlem, kesir ve oran ilişkisi, ondalık kesirde sayıların yazılması ve dört işlem, örüntü, temel geometrik şekiller, temel uzay geometri – geometrik cisimler ve açınımları ile ölçü kavramı ve temel ölçü birimleri ve bu konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayı sistemlerinin yapılanması ve tarihçesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Matematiksel modelleme içeren problemleri çözer. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
3 Taban aritmetiğinin ve bölme ve bölünebilmenin mantıksal alt yapısını açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Rasyonel sayı, kesir, oran ve orantı arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Günlük yaşamdan hareketle temel örüntülerin kuralını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Temel geometrik cisimlerin uzunluk, açılım, alan ve hacimlerine yönelik problemleri çözer. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
7 Ölçü kavramını ve temel ölçme birimlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Matematik konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisini kurar. Tartışma, Örnek Olay, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin paylaşılması ve matematiğin doğası 2025 Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı ve 2018, 2024 Matematik Öğretim Programlarının İncelenmesi
2 Doğal sayılar ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
3 Bir sayının farklı tabanlarda yazılması ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
4 Tam sayılar ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
5 Rasyonel sayılar, kesir, oran, orantı ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
6 Bölme-bölünebilme, en küçük ortak kat, en büyük ortak bölen ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
7 Matematiksel modelleme ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
8 Matematiksel modelleme ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
9 Ara sınav
10 Problem çözme, kurma ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
11 Örüntü ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
12 Temel geometrik kavramlar, geometrik şekiller ve cisimler ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
13 Temel geometrik kavramlar, geometrik şekiller ve cisimler ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
14 Ölçü kavramı, temel ölçü birimleri ve ilkokul matematik programıyla ilişkisi Ders kaynaklarından ve ek kaynaklardan ilgili konu kapsamında araştırma yapmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

      Abdioğlu, C., & Öztürk, M. (Ed.). (2019). İlkokulda temel matematik. Lisans Yayıncılık.

      Kaçar, A. (Ed.). (2020). İlkokulda temel matematik (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.

      Toptaş. V. (Ed.). (2020). İlkokulda temel matematik. Vizetek Yayınları. 

MEB (2018). İlkokul Matematik Dersi  (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx

MEB (2024). İlkokul Matematik Dersi  (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=1972

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası kaynaklardan yararlanarak bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir, yönetir ve bu süreçlerde teknolojiyi etkili biçimde kullanır. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. X
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Sayı sistemlerinin yapılanması ve tarihçesini açıklar. 5 4 5 3 5 1 2 1 3 5 4 1 3 4 1
2 Matematiksel modelleme içeren problemleri çözer. 5 5 5 5 1 2 4 4 3 4 4 4 5 5 3
3 Taban aritmetiğinin ve bölme ve bölünebilmenin mantıksal alt yapısını açıklar. 4 4 4 3 4 1 1 5 4 4 5 2 3 5 4
4 Rasyonel sayı, kesir, oran ve orantı arasındaki ilişkiyi açıklar. 4 4 3 4 3 4 1 3 4 4 4 4 3 5 4
5 Günlük yaşamdan hareketle temel örüntülerin kuralını açıklar. 5 5 5 4 4 3 1 2 3 4 4 4 5 5 4
6 Temel geometrik cisimlerin uzunluk, açılım, alan ve hacimlerine yönelik problemleri çözer. 5 5 5 4 3 4 1 3 4 5 5 4 4 5 3
7 Ölçü kavramını ve temel ölçme birimlerini açıklar. 5 4 4 4 5 4 1 3 4 5 5 4 4 5 4
8 Matematik konuların matematik öğretimin amaç, ilke ve ilkokul matematik programıyla ilişkisini kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 80
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
dersAKTSKredisi 5