| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş Türk Nesri | TDE 456 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Cumhuriyet döneminde nesir türlerini tanımak; roman, öykü, deneme, söyleşi vd. türlerde ürün veren yazarları eserlerinden örneklerle anlatabilmek.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Nesir ve şiir türünün genel ayırımı. Nesir türlerinin ortak ve ayrışan özellikleri. Roman türünün Cumhuriyetten sonraki temsilcileri ve eserleri, Cumhuriyet dönemi edebiyatında hikâye/öykü türünün değişme çizgisi, türün yazarları ve eserlerinden örnekler; Deneme, mektup, söyleşi türlerinde yazanlar ve eserlerinden örnekler.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayırım yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlayabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlayabilir, yazarlarını gruplandırabilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Mektup, söyleşi, günlük türlerinde yazılan yazıları karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Nesir nedir? Şiir ve nesir türleri arasındaki farklar; nesir türlerinin doğuşu ve ayrışması. | Nesir ve şiir türü hakkında kuramsal kitaplardan araştırma yapılacak. | 
| 2 | Roman, hikâye, deneme, eleştiri, günlük, hatırat, mektup, röportaj, anlatı türleri hakkında genel bilgiler | Adı geçen türlerin genel tanımları ve özellikleri üzerine genel kaynaklardan araştırma yapılacak | 
| 3 | Cumhuriyet dönemi romanı ve temsilcileri: A. Hamdi Tanpınar Huzur ve Saatleri ayarlama Enstitüsü; Peyami Safa ve Romancılığı; Dokuzuncu Hariciye Koğuşu, Matmazel Noraliyanın Koltuğu | Tanpınar ve Safanın adı geçen romanları okunacak | 
| 4 | Köy Romanları ve romancıları | Ramazan Kaplanın Cumhuriyet Dönemi Türk Romanında Köy adlı eseri okunacak | 
| 5 | Cumhuriyet döneminde tarihsel romanlar: Kemal Tahir ve Tarık Buğra | Devlet Ana ve Osmancık romanları okunacak | 
| 6 | Modernist ve Postmodernist romanlar: Oğuz Atay, Orhan Pamuk, İ. Oktay Anar | Tutunamayanlar, Kara Kitap ve Puslu Kıtalar Atlası okunacak | 
| 7 | Cumhuriyet dönemi hikâyenin gelişimi: toplumcu gerçekçiler; Sadri Ertem, Sabahattin Ali; M.Şevket Esendal ve Sait Faikin Türk hikâyeciliğindeki yeri | Adı anılan yazarların öğretim üyesi tarafından bildirilecek birer hikâyesi okunup gelinecek | 
| 8 | Türk hikâyeciliğinde 1950 sonrası; Tomris Uyar, Bilge Karasu, Mustafa Kutlu ve Rasim Özdenörenin metinlerinden örnekler. | Adı anılan yazarların öğretim üyesi tarafından bildirilecek birer hikâyesi okunup gelinecek | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | 1980 sonrası hikâyeden öyküye: anlatı türünde değişim. | |
| 11 | Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun temsilcileri; Necip Fazıl, Nazım Hikmet, Turan Oflazoğlu; Recep Bilginer, Mehmet Baydur vd. | |
| 12 | Deneme türünde cumhuriyet dönemi yazarları eserleri; Gezi yazıları, anı kitapları ve günlükler | Ahmet Hâşimin Bize Göre; Cemal Süreyanın şapkam Dolu Çiçekle adlı kitaplarından öğretim üyesince daha önceden bildirilecek yazılar okunacak; Dersi veren öğretim üyesince daha önceden bildirilecek metinler okunacak | 
| 13 | Edebi röportaj, mektup türlerinden örnekler | Dersi veren öğretim üyesince daha önceden bildirilecek metinler okunacak | 
| 14 | Dönemin genel değerlendirmesi; Cumhuriyet döneminde nesir türündeki gelişmelerin panaromik hatırlanması. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Enginün, İnci, Tanzimattan Cumhuriyete Türk Edebiyatı  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nesir ve şiir türleri konusunda ayırım yapabilir | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| 2 | Cumhuriyet dönemi nesir türlerini tanımlayıp gruplandırabilir | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| 3 | Cumhuriyet dönemi roman türünde yazanları ve eserlerinin özelliklerini tanımlayabilir | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| 4 | Cumhuriyet dönemi öykü türünün gelişimini tanımlayabilir, yazarlarını gruplandırabilir | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| 5 | Deneme türünün özelliklerini tanımlayabilir, Cumhuriyet dönemindeki temsilcilerini karşılaştırabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| 6 | Mektup, söyleşi, günlük türlerinde yazılan yazıları karşılaştırabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 20 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 1 | 1 | 
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||