| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Edebiyat ve Mitoloji | TDE 276 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Mitoloji ve edebiyat arasındaki ilişkiyi örnek metinler üzerinden tanıtmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Mit ve mitoloji nedir; mitolojinin inanç düşüncesi üzerindeki etkisi ve arketiplerin sanattaki rolü; romantizmin ulus-inşasına yönelişinde mitlerin oynadığı kurucu rol ve bunların Türk edebiyatındaki örnekleri.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Mit ve mitoloji nedir tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Arketip nedir, sanat eserindeki rolü nedir tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Mitolojinin modern edebiyatta kaynak olarak kullanılmasının nedenlerini bilir, gruplandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Ulus inşası sürecinde yeni kutsal ihtiyacı olarak mitolojiyi tanımlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk edebiyatında yeni bir hayal kaynağı olarak Yunan mitolojisinin etkilerini kavrar ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türk mitolojisini ve halka yönelmeyi edebiyat üzerinden tanımlayıp tasnif edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Mit, mitoloji nedir? | Mitoloji ve mitin tanımını yapabilecek genel bilgi sahibi olmak. | 
| 2 | Arketip kavramı ve kolektif bilinçaltının sanat eserine yansıması | Derse kaynaklık eden yazılı eserler ve internet vasıtasıyla arketip kavramına ilişkin genel bilgi sahibi olmak. | 
| 3 | Klasik Türk edebiyatında hayal etme biçimlerini belirlemede İran mitolojisinin yeri | İran mitolojisi ve edebiyatımıza etkisine dair genel bilgi sahibi olmak. | 
| 4 | Yenileşme döneminde hayal etme biçimlerinin değişmesi ve yeni mit ihtiyacı | Tanzimat ile birlikte ortaya çıkan edebi yenilikler içerisinde düşünsel alanda meydana gelen değişimlerin belirlenmesi. Yeni mit ihtiyacına ilişkin genel bir fikre sahip olması. | 
| 5 | Ziya Gökalp ve ulus kurucu etkisiyle edebiyatta mitoloji; Türk mitolojisine yönelme | Ziya Gökalp ve edebiyatımızdaki etkisi üzerine genel bilgiye sahip olmak. | 
| 6 | Yunan mitolojisinin Türk edebiyatçıları açısından kaynak olarak görülmesi: Nev-Yunanîlik akımı ve tartışmalar | Yunan edebiyatının edebiyatımıza etkisi üzerine genel bilgi sahibi olmak. Nev-Yunanîlik ve edebiyatımıza etkisi üzerine araştırma yapmış olmak. | 
| 7 | Hümanizm akımı ve Yunan mitolojisinin evrensel bir kaynak olarak Türk edebiyatına etkisi | Yunan mitolojisi ve dünya edebiyatına etkileri üzerine genel bilgi sahibi olmak. | 
| 8 | Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde Yunan mitolojisinden alınan motifler | Yunan mitolojisinin Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatıa etkisine dair genel kanaat oluşturabilecek bilgiye sahip olmak. | 
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Salih Zeki, Mustafa Seyit Sütüven´in şiirlerinde mitoloji | Salih Zeki ve Mustafa Seyit Sutüven´in şiirlerine yazılı kaynaklar ve internet aracılığıyla hazırlanmış olmak. | 
| 11 | Melih Cevdet Anday: Kolları Bağlı Odesseus | Kolları Bağlı Odessus metnini okumuş olmak. | 
| 12 | Halikarnas Balıkçısı´nın eserlerinde İyonya medeniyeti | Halikarnas Balıkçısı´nın eserlerini okumuş olmak. | 
| 13 | Mavi Anadolucular: Eyüboğlu Kardeşler, Vedat Günyol, Azra Erhat. | Eyüboğlu Kardeşler, Vedat Günyol, Azra Erhat ve Mavi Anadolu üzerine genel bilgi sahibi olmak. | 
| 14 | Genel değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Doğu Mitolojisinin Edebiyata Etkisi, Prof Dr. Hellmut Ritter, Ayrıntı Yay.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | X | |||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mit ve mitoloji nedir tanımlayabilir. | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 3 | 4 | 2 | 4 | 2 | |
| 2 | Arketip nedir, sanat eserindeki rolü nedir tanımlayabilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 
| 3 | Mitolojinin modern edebiyatta kaynak olarak kullanılmasının nedenlerini bilir, gruplandırabilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 
| 4 | Ulus inşası sürecinde yeni kutsal ihtiyacı olarak mitolojiyi tanımlayabilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 
| 5 | Türk edebiyatında yeni bir hayal kaynağı olarak Yunan mitolojisinin etkilerini kavrar ve tanımlar. | ||||||||||||||
| 6 | Türk mitolojisini ve halka yönelmeyi edebiyat üzerinden tanımlayıp tasnif edebilir. | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 5 | 3 | 0 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 20 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 | 
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final | 1 | 8 | 8 | 
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||