Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ Dünya Tarihi TAR 249 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk ve İslam tarihinin, Ortaçağ dünya medeniyet tarihi perspektifini haiz şekilde, daha etkili öğrenilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Ortaçağlarda dünyanın medeniyet havzalarındaki milletlerin tarihini, aynı anda mukayeseli şekilde gösteren özet bilgiler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortaçağ kavramını farklı uygarlıkların gelişim süreçleri bağlamında tanımlar.
2 İslam dünyasının siyasi, kültürel ve ekonomik olarak şekillenişini tarihsel bağlamda açıklar.
3 Ortaçağ Çin’i, Hindistan’ı ve Orta Asya’sının siyasi ve ticari yapısını tanır ve yorumlar.
4 Ortaçağ Avrupa’sında feodalizm, kilise otoritesi ve toplumsal yapının oluşum sürecini açıklar.
5 İslam ve Hristiyan dünyası arasındaki etkileşimi Haçlı Seferleri ve Endülüs örnekleri üzerinden analiz eder.
6 Ticaret yollarının (İpek, Baharat, Sahra-altı) medeniyetler arası ilişkiler üzerindeki etkisini değerlendirir.
7 Türklerin İslamiyet’i kabulü sonrası siyasi ve kültürel dönüşüm süreçlerini açıklar.
8 Moğol istilaları ve Timur’un seferlerinin farklı coğrafyalarda yarattığı siyasal değişimleri karşılaştırır.
9 Geç Ortaçağ Avrupa’sındaki düşünsel dönüşüm süreçlerini (Rönesans ve Reform’un öncülleri) tarihsel bağlamda yorumlar.
10 Farklı uygarlıklardan gelen tarihi gelişmeleri karşılaştırarak, Ortaçağ’ın küresel karakterini sentezler.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaçağ Kavramı, Coğrafyası ve Tarihsel Çerçeve – Ortaçağ nerede ve nasıl başlar? – Avrupa, Orta Doğu, Çin, Hint Alt Kıtası ve Afrika'nın genel durumu – Kronolojik, tematik ve coğrafi haritalarla genel bakış
2 İslam’ın Doğuşu ve İlk Yayılışı (610–750) – Arap Yarımadası'nın sosyal yapısı – Dört Halife Dönemi ve Emevî fetihleri (İspanya’dan Orta Asya’ya) – İpek Yolu ve ticaret ağlarına etkisi
3 Abbâsîler Dönemi ve İslam Medeniyetinin Altın Çağı – Bağdat’ın bilimsel, kültürel ve ekonomik yükselişi – Çeviri hareketi, şehir kültürü ve entelektüel yaşam
4 Ortaçağ Çin’i ve Doğu Asya Dünyası – Tang ve Song Hanedanları – İpek Yolu ve Çin mallarının dünya ekonomisindeki yeri
5 rken Ortaçağ Avrupa’sı ve Hristiyanlık – Roma sonrası Avrupa’da siyasi boşluk – Frank Krallığı, Karolenjler ve Feodalizmin ortaya çıkışı – Papalık ve Kilise’nin siyasi gücü
6 Ticaret Yolları ve Ortaçağ Ekonomisi – İpek Yolu, Baharat Yolu, Sahra-altı Afrika yolları – Kervan şehirleri, ticaret kolonileri (Ceneviz, Venedik) – İslam, Çin ve Avrupa’da ekonomik yapılar karşılaştırması
7 Türklerin İslamiyet’i Kabulü ve Orta Asya'nın Dönüşümü – Karluklar, Karahanlılar, Gazneliler – İslam’ın bozkır siyasetiyle buluşması – Büyük Selçuklu yapısı ve kültürel sentez
8 Ara Sınav (Vize)
9 Haçlı Seferleri (1096–1291) – Nedenleri, süreçleri ve sonuçları – İslam–Hristiyan dünyası ilişkilerine etkisi – Doğu Akdeniz’de kültürel etkileşim ve ticaret
10 İspanya’da Endülüs Uygarlığı ve Reconquista – Emevî Endülüsü’nün doğuşu – Çok kültürlülük, bilim ve sanat – Hristiyanlığın yeniden fetih süreci (Reconquista) ve Engizisyon’un yükselişi
11 Moğol İmparatorluğu ve Küresel Etkileri – Orta Asya’da güç dengelerinin değişimi – Çin, Orta Doğu, Rusya ve Avrupa üzerindeki etkiler – Ticaretin ve kara yollarının canlanışı
12 Timur’un Seferleri ve Batı Asya’daki Siyasi Değişim – Timur’un İran, Hindistan, Anadolu ve Altın Orda seferleri – İlhanlı sonrası dengeler – Osmanlı’yı durdurması ve geçici etkiler
13 Rönesans’ın Doğuşu ve Reformun Zeminleri – Geç Ortaçağ Avrupa’sında düşünsel kırılmalar – Skolastik düşünceye tepkiler – Bizans’ın düşüşü ve bilgi göçü
14 1453 ve Ortaçağ’ın Sonu: İstanbul’un Fethi, Jeopolitik Dönüşüm – Bizans’ın düşüşü ve Osmanlı’nın yükselişi – Coğrafi keşiflerin eşiği – Ortaçağ’dan erken modern çağa geçişin tarihsel anlamı
Kaynaklar
Ders Notu

Colin McEvedy, Ortaçağ Tarih Atlası.

Ders Kaynakları

Colin McEvedy, Ortaçağ Tarih Atlası.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Ortaçağ kavramını farklı uygarlıkların gelişim süreçleri bağlamında tanımlar.
2 İslam dünyasının siyasi, kültürel ve ekonomik olarak şekillenişini tarihsel bağlamda açıklar.
3 Ortaçağ Çin’i, Hindistan’ı ve Orta Asya’sının siyasi ve ticari yapısını tanır ve yorumlar.
4 Ortaçağ Avrupa’sında feodalizm, kilise otoritesi ve toplumsal yapının oluşum sürecini açıklar.
5 İslam ve Hristiyan dünyası arasındaki etkileşimi Haçlı Seferleri ve Endülüs örnekleri üzerinden analiz eder.
6 Ticaret yollarının (İpek, Baharat, Sahra-altı) medeniyetler arası ilişkiler üzerindeki etkisini değerlendirir.
7 Türklerin İslamiyet’i kabulü sonrası siyasi ve kültürel dönüşüm süreçlerini açıklar.
8 Moğol istilaları ve Timur’un seferlerinin farklı coğrafyalarda yarattığı siyasal değişimleri karşılaştırır.
9 Geç Ortaçağ Avrupa’sındaki düşünsel dönüşüm süreçlerini (Rönesans ve Reform’un öncülleri) tarihsel bağlamda yorumlar.
10 Farklı uygarlıklardan gelen tarihi gelişmeleri karşılaştırarak, Ortaçağ’ın küresel karakterini sentezler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)