Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eyyubıler ve Memlukler | TAR 470 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam tarihinin önemli bir devresini oluşturan Eyyûbîler ve Memlûkler tarihinin siyasi ve sosyo-kültürel yönleriyle ele alınması ve günümüz olaylarının bu tarihi arka plana istinaden analiz edilmesi |
Dersin İçeriği | Eyyûbîler ve Memlûkler tarihinin incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam’ın Mısır’a giriş sürecini ve Eyyûbîler’e kadar geçen siyasi dönüşümleri özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Selahaddin Eyyûbî’nin hayatını, siyasi vizyonunu ve Haçlılarla mücadelesini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Eyyûbî hanedanının iç yapısını ve sultanlar arası rekabeti değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Eyyûbîler'in çözülme sürecini ve Memlûk yönetiminin doğuşunu açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | Aybeg, Kutuz, Baybars ve Kalavun gibi Memlûk sultanlarının dönemsel politikalarını karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
6 | Eyyûbî ve Memlûk siyasi-idari, askerî ve adlî kurumlarını tanımlar ve işlevlerini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
7 | Bu iki dönemin ilmi, kültürel ve mimari faaliyetlerini örneklerle açıklar. | ||
8 | Memlûk ekonomisini sosyal yapıyla birlikte değerlendirerek, dönemin ticari ve zanaatkâr faaliyetlerini analiz eder. | ||
9 | Eyyûbîler ve Memlûklerin İslam tarihi içindeki yerini ve mirasını tarihsel bağlamda değerlendirir. | ||
10 | Eyyûbî ve Memlûk dönemlerinden bugüne kalan kültürel, siyasi ve mimari izleri tanır ve yorumlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam’ın Mısır’a Girişi ve Mısır’ın Fethi: Dört Halife ve Emevî-Abbasî dönemlerinde Mısır | |
2 | Fâtımîler ve Sonrası: Eyyûbîler Öncesi Mısır | |
3 | Selahaddin Eyyûbî: Hayatı, Yükselişi ve Kudüs'ün Fethi | |
4 | Eyyûbîler Döneminde Haçlılarla Mücadele ve Antlaşmalar | |
5 | Selahaddin’in Halefleri: Melik el-Efdal, el-Adil ve el-Kâmil Dönemleri | |
6 | Eyyûbîler’in Dağılması ve Memlûklerin Yükselişi | |
7 | Memlûklerin Kuruluşu: Aybeg, Kutuz ve Ayn Câlût Zaferi | |
8 | ARASINAV | |
9 | Baybars ve Kalavun Devirleri: Devletin Kurumsallaşması | |
10 | Diğer Memlûk Sultanları ve Devletin Osmanlılara İlhakı | |
11 | Eyyûbîler ve Memlûkler'de Siyasi, İdari ve Askerî Teşkilat | |
12 | İlim, Eğitim ve Kültür Hayatı (Medreseler, Ulema, Vakıflar) | |
13 | Sosyal ve İktisadi Yapı – Sanayi, Ticaret, Pazar ve Halk Hayatı | |
14 | Mimari ve Sanat – Eyyûbî ve Memlûk Mirasının Günümüze Etkileri – Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lütfi Şeyban, Eyyûbîler ve Memlûkler, Adapazarı 2013 |
Ders Kaynakları | - Önder Kaya, Eyyubiler Yönetim Diplomasi Kültürel Hayat, Küre Yayınları, İstanbul 2012 - İsmail Yiğit, Memlükler, Kayıhan Yayınları, İstanbul 2008 - DİA?nın ilgili maddeleri - Müzeler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam’ın Mısır’a giriş sürecini ve Eyyûbîler’e kadar geçen siyasi dönüşümleri özetler. | |||||||||||
2 | Selahaddin Eyyûbî’nin hayatını, siyasi vizyonunu ve Haçlılarla mücadelesini analiz eder. | |||||||||||
3 | Eyyûbî hanedanının iç yapısını ve sultanlar arası rekabeti değerlendirir. | |||||||||||
4 | Eyyûbîler'in çözülme sürecini ve Memlûk yönetiminin doğuşunu açıklar. | |||||||||||
5 | Aybeg, Kutuz, Baybars ve Kalavun gibi Memlûk sultanlarının dönemsel politikalarını karşılaştırır. | |||||||||||
6 | Eyyûbî ve Memlûk siyasi-idari, askerî ve adlî kurumlarını tanımlar ve işlevlerini açıklar. | |||||||||||
7 | Bu iki dönemin ilmi, kültürel ve mimari faaliyetlerini örneklerle açıklar. | |||||||||||
8 | Memlûk ekonomisini sosyal yapıyla birlikte değerlendirerek, dönemin ticari ve zanaatkâr faaliyetlerini analiz eder. | |||||||||||
9 | Eyyûbîler ve Memlûklerin İslam tarihi içindeki yerini ve mirasını tarihsel bağlamda değerlendirir. | |||||||||||
10 | Eyyûbî ve Memlûk dönemlerinden bugüne kalan kültürel, siyasi ve mimari izleri tanır ve yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |