Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihi | TAR 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULHAMİT DÜNDAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam öncesi Arap tarihini ve sosyal yaşantıyı Hz. Peygamberin Mekke ve Medine dönemini ve ashabın yaşantısını anlayıp değerlendirmek, Dört Halife ve Emevi dönemi tarihinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Hz. Muhammedin Mekke ve Medine döneminde karşılaştıkları güçlükleri yenme yöntemleri, Dört Halife ve Emeviler dönemindeki fetih olayları ve bunların perde arkası, Dönemin siyasi iç karışıklıkları ve çekişmeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam öncesi Arap yarımadasının siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
2 | Hz. Muhammed’in hayatı, peygamberlik süreci ve Medine dönemindeki siyasi-dini faaliyetlerini açıklar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Hz. Muhammed dönemi gazve ve seferlerinin nedenlerini, gelişimini ve sonuçlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Medine Vesikası ve Yahudilerle yapılan anlaşmaların İslam devlet geleneğindeki yerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
5 | Dört Halife dönemindeki siyasi gelişmeleri kronolojik bütünlük içinde açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
6 | Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer dönemlerindeki fetih hareketlerini coğrafi ve stratejik bağlamda yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Hz. Osman ve Hz. Ali dönemlerinde yaşanan iç karışıklıkların İslam dünyasındaki etkilerini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Emevî Devleti’nin kuruluş sürecini ve Muaviye dönemi siyasetini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Emevî halifelerinin (Yezid, Abdülmelik, Velid, Hişam vd.) iç ve dış politikalarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Emevî Devleti’nin yıkılışına neden olan siyasi, sosyal ve mezhebi etkenleri yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Öncesi Kuzey Güney Arabistanda Kurulan Devletler - Hz. Muhammedin Çocukluğu Ticari Hayat Gençlik Dönemi. | |
2 | Hz. Muhammedin Peygamberliği Habeşistana Hicret - Hz. Muhammedin Taif Seferi-Mirac | |
3 | Akabe Biatları- Hicret - Yahudilerle Yapılan Anlaşmalar Ebva Gazvesi | |
4 | Nahle- Bedir-Kaynuka Gazveleri - Uhud-Katan Seferleri- Raci Ve Bir-İ Mavne Faciası | |
5 | Hendek-Kurayza-Mustalik Gazveleri- Hudeybiye Anlaşması Elçilerin Gönderilmesi | |
6 | Hayberin Fethi- Umretülkaza-Mute Savaşı - Mekkenin Fethi Huneyn Gazası Taifin Fethi | |
7 | Tebuk Gazvesi Veda Haccı- Hz. Muhammedin Vefatı - Hz. Ebu Bekirin Halife Seçilmesi Usame Ordusu- Yalancı Peygamber Meselesi | |
8 | Hz. Ömer Dönemi Sasani Ve Bizansla Münasebetler - Irak Ve İranda Yapılan Fetihler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Bizans Bölgesindeki Fetihler- Mısır Ve İskenderiyenin Fethi - Hz. Osman Dönemi Ve Yapılan Fetihler İç Karışıklıklar | |
11 | Hz. Ali Döneminde Meydana Gelen İç Olaylar - Emevi Devletinin Kuruluşu, Muaviye Dönemi | |
12 | Yezid Dönemi Ve İç Olaylar- Mervan Dönemi - Abdülmelik Dönemi İç Ve Dış Politik Durum | |
13 | Velid I. Dönemi Fetihler - Süleyman Bin Abdülmelik- Ömer Bin Abdülaziz Dönemi Olaylar | |
14 | Yezid II Hişam Dönemi İç Ve Dış Olaylar Velid II Yezid III İbrahim Ve Mervan II Dönemleri İç Ve Dış Olaylar Ve Emevi Devletinin Yıkılışı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | L. Şeyban |
Ders Kaynakları |
1- Ahmet Cevdet Paşa, Kısası Enbiya ve Tevarihi Hulefa, (Sadeleştiren Mahir İz), M.E.B. Yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam öncesi Arap yarımadasının siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını tanımlar. | |||||||||||
2 | Hz. Muhammed’in hayatı, peygamberlik süreci ve Medine dönemindeki siyasi-dini faaliyetlerini açıklar. | |||||||||||
3 | Hz. Muhammed dönemi gazve ve seferlerinin nedenlerini, gelişimini ve sonuçlarını analiz eder. | |||||||||||
4 | Medine Vesikası ve Yahudilerle yapılan anlaşmaların İslam devlet geleneğindeki yerini değerlendirir. | |||||||||||
5 | Dört Halife dönemindeki siyasi gelişmeleri kronolojik bütünlük içinde açıklar. | |||||||||||
6 | Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer dönemlerindeki fetih hareketlerini coğrafi ve stratejik bağlamda yorumlar. | |||||||||||
7 | Hz. Osman ve Hz. Ali dönemlerinde yaşanan iç karışıklıkların İslam dünyasındaki etkilerini analiz eder. | |||||||||||
8 | Emevî Devleti’nin kuruluş sürecini ve Muaviye dönemi siyasetini değerlendirir. | |||||||||||
9 | Emevî halifelerinin (Yezid, Abdülmelik, Velid, Hişam vd.) iç ve dış politikalarını karşılaştırır. | |||||||||||
10 | Emevî Devleti’nin yıkılışına neden olan siyasi, sosyal ve mezhebi etkenleri yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
6. Ödev | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |