| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bağlanma Temelli Terapiler | PSK 453 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, John Bowlby'nin Bağlanma Kuramı'nı anlamayı, bu kuramın yetişkin ilişkilerine yansımasını analiz etmeyi ve Duygu Odaklı Terapi (DOT/EFT) gibi bağlanma temelli klinik müdahale modellerini öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; bağlanma kuramının temel kavramları (içsel çalışma modelleri), bebek/çocuk bağlanma stilleri, yetişkin bağlanma stilleri (güvenli, kaygılı, kaçınan) ve DOT'un (Duygu Odaklı Terapi) evlilik/aile terapisindeki uygulamalarını kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | John Bowlby'nin Bağlanma Kuramı. Kuramın kökenleri (Etoloji ve Psikanaliz). Bağlanmanın amacı ve işlevi. Güvenli Üs ve Güvenli Liman kavramları. | |
| 2 | Bağlanma Sistemi ve Keşif Sistemi. İçsel Çalışma Modellerinin (ICM) oluşumu ve işlevi. ICM'nin yetişkin ilişkileri ve psikopatoloji üzerindeki etkisi. | |
| 3 | Yabancı Durum Prosedürü. Güvenli, Kaygılı/Kararsız ve Kaçıngan bağlanma stillerinin tanımlanması. Düzensiz Bağlanma. | |
| 4 | Yetişkin Bağlanma Stilleri: Güvenli, Saplantılı (Kaygılı), İhmalkar (Kaçıngan) ve Çözülmemiş. Stillerin Aile ve Klinik Yansımaları. | |
| 5 | Bağlanma stilleri ve kişilik bozuklukları, depresyon, anksiyete bozuklukları arasındaki ilişki. Erken dönem travmanın etkileri. | |
| 6 | Sue Johnson'ın Duygu Odaklı Terapisi (DOT). DOT'un temel prensipleri ve hümanist, sistemik ve bağlanma kuramlarından sentezi. Duygunun ve ilişkinin odak noktası olması. | |
| 7 | Negatif Etkileşim Döngüleri (Demon Dialogues). Döngülerin danışanın bağlanma kaygılarını nasıl yansıttığı. Döngüyü isimlendirme ve dışsallaştırma | |
| 8 | DOT'un 3 Aşaması ve 9 Adımı. Döngülerin tırmanmasının durdurulması ve ilişkinin stabilizasyonu. Terapistin katılımı ve geçerli kılma (validation). Ara Sınav. | |
| 9 | De-eskale Etme Teknikleri: Birincil duyguların yakalanması ve eşe yansıtılması. Yumuşak (hassas) duyguların ortaya çıkarılması | |
| 10 | Yeniden Yapılanma Aşaması. Değişimi hızlandıran ana müdahaleler: Yakınlaşma, Çekilme ve Bağlanma Deneyimi. | |
| 11 | Yakınlaşma: Eşlerin terapist rehberliğinde yeni, daha güvenli etkileşim yolları denemesi. Yeni duygusal deneyimlerin yaratılması. | |
| 12 | İnsan İlişkileri Odaklı Psikoterapi (HROP) ve DOT'un Bireysel Uygulaması (EFIT). Kişilik bozuklukları ve travma ile çalışmada bağlanma perspektifi | |
| 13 | Bağlanma bilgisiyle Ebeveynlik Becerilerini Güçlendirme (Circle of Security-COS). Ebeveyn-çocuk ilişkisinde güvenli bağın yeniden kurulması. | |
| 14 | DOT'un Eleştirisi ve Sınırlılıkları. Farklı kültür ve popülasyonlarda uygulama. Terapistin kendi bağlanma stilinin etkisi ve süpervizyon. Dönem Sonu Projesi/Sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||