Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bağlanma Temelli Terapiler PSK 453 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, John Bowlby'nin Bağlanma Kuramı'nı anlamayı, bu kuramın yetişkin ilişkilerine yansımasını analiz etmeyi ve Duygu Odaklı Terapi (DOT/EFT) gibi bağlanma temelli klinik müdahale modellerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; bağlanma kuramının temel kavramları (içsel çalışma modelleri), bebek/çocuk bağlanma stilleri, yetişkin bağlanma stilleri (güvenli, kaygılı, kaçınan) ve DOT'un (Duygu Odaklı Terapi) evlilik/aile terapisindeki uygulamalarını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 John Bowlby'nin Bağlanma Kuramı. Kuramın kökenleri (Etoloji ve Psikanaliz). Bağlanmanın amacı ve işlevi. Güvenli Üs ve Güvenli Liman kavramları.
2 Bağlanma Sistemi ve Keşif Sistemi. İçsel Çalışma Modellerinin (ICM) oluşumu ve işlevi. ICM'nin yetişkin ilişkileri ve psikopatoloji üzerindeki etkisi.
3 Yabancı Durum Prosedürü. Güvenli, Kaygılı/Kararsız ve Kaçıngan bağlanma stillerinin tanımlanması. Düzensiz Bağlanma.
4 Yetişkin Bağlanma Stilleri: Güvenli, Saplantılı (Kaygılı), İhmalkar (Kaçıngan) ve Çözülmemiş. Stillerin Aile ve Klinik Yansımaları.
5 Bağlanma stilleri ve kişilik bozuklukları, depresyon, anksiyete bozuklukları arasındaki ilişki. Erken dönem travmanın etkileri.
6 Sue Johnson'ın Duygu Odaklı Terapisi (DOT). DOT'un temel prensipleri ve hümanist, sistemik ve bağlanma kuramlarından sentezi. Duygunun ve ilişkinin odak noktası olması.
7 Negatif Etkileşim Döngüleri (Demon Dialogues). Döngülerin danışanın bağlanma kaygılarını nasıl yansıttığı. Döngüyü isimlendirme ve dışsallaştırma
8 DOT'un 3 Aşaması ve 9 Adımı. Döngülerin tırmanmasının durdurulması ve ilişkinin stabilizasyonu. Terapistin katılımı ve geçerli kılma (validation). Ara Sınav.
9 De-eskale Etme Teknikleri: Birincil duyguların yakalanması ve eşe yansıtılması. Yumuşak (hassas) duyguların ortaya çıkarılması
10 Yeniden Yapılanma Aşaması. Değişimi hızlandıran ana müdahaleler: Yakınlaşma, Çekilme ve Bağlanma Deneyimi.
11 Yakınlaşma: Eşlerin terapist rehberliğinde yeni, daha güvenli etkileşim yolları denemesi. Yeni duygusal deneyimlerin yaratılması.
12 İnsan İlişkileri Odaklı Psikoterapi (HROP) ve DOT'un Bireysel Uygulaması (EFIT). Kişilik bozuklukları ve travma ile çalışmada bağlanma perspektifi
13 Bağlanma bilgisiyle Ebeveynlik Becerilerini Güçlendirme (Circle of Security-COS). Ebeveyn-çocuk ilişkisinde güvenli bağın yeniden kurulması.
14 DOT'un Eleştirisi ve Sınırlılıkları. Farklı kültür ve popülasyonlarda uygulama. Terapistin kendi bağlanma stilinin etkisi ve süpervizyon. Dönem Sonu Projesi/Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5