Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Psikopatolojisi PSK 449 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araştırma görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, çocukluk ve ergenlik dönemine özgü psikolojik bozuklukların (dışa ve içe yönelimli) gelişimsel, klinik ve etiyolojik özelliklerini incelemeyi, tanı ve değerlendirme süreçlerini öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; çocukluk ve ergenlik bozukluklarının sınıflandırılması (DSM/ICD), etiolojileri (biyolojik, aile, çevresel), dışa yönelimli (DEHB, Davranış Bozukluğu) ve içe yönelimli (Anksiyete, Depresyon) bozuklukları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk Psikopatolojisinin Tanımı ve Önemi. Normallik ve anormallik kavramları. Gelişimsel yörünge ve risk/koruyucu faktörler.
2 DSM-5 ve ICD-11'de Çocukluk Dönemi Bozuklukları. Kategoriye dayalı ve boyutlara dayalı yaklaşımlar. Epidemiyoloji: Yaygınlık ve görülme sıklığı
3 Çok Yöntemli Değerlendirme: Klinik görüşme, gözlem, derecelendirme ölçekleri (ebeveyn ve öğretmen raporları) ve projektif testler. Etik ve kültürel konular
4 Zihinsel Yetersizlik (Intellectual Disability): Tanı kriterleri, etiyoloji ve müdahale yaklaşımları. Öğrenme Güçlükleri (Disleksi, Disgrafi)
5 Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB): Sosyal etkileşim, iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarda bozulmalar. Erken tanının ve ABA gibi davranışsal müdahalelerin önemi
6 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB): Dikkatsizlik, hiperaktivite ve dürtüsellik. Eşlik eden durumlar ve Psikososyal + Farmakolojik tedaviler
7 Karşı Gelme Bozukluğu (Oppositional Defiant Disorder - ODD) ve Davranım Bozukluğu (Conduct Disorder - CD). Nedenleri (aile ve çevresel faktörler) ve Parent Management Training (PMT).
8 Ayrılık Kaygısı, Yaygın Kaygı ve Özgül Fobiler. Seçici Konuşmazlık (Selective Mutism). Bilişsel-Davranışçı Terapi (BDT) ve kaygı müdahalesinde ailenin rolü. Ara Sınav.
9 Tepkisel Bağlanma Bozukluğu (Reactive Attachment Disorder). Travma Sonrası Stres Bozukluğu (PTSD) ve akut stres bozukluğu. Müdahale yaklaşımları
10 Çocukluk ve Ergenlikte Depresyon. Belirtiler, intihar riski ve tedavi (BDT, Kişilerarası Terapi). Bipolar Bozukluk ve döngüsel duygudurum sorunlar
11 Çocuklukta Obsesif-Kompulsif Bozukluk (OKB). Tanı, etiyoloji ve Maruz Bırakma ve Tepki Önleme (Exposure and Response Prevention - ERP) tekniği
12 Anoreksiya Nervoza, Bulimiya Nervoza. Etiyoloji ve Aile Temelli Tedavi (Family-Based Treatment - FBT). Ergenlikte madde kullanım bozuklukları.
13 Çocukluk Başlangıçlı Şizofreni ve Prodromal Belirtiler. Erken müdahale ve uzun dönemli prognoz. Okul ve Aile Tabanlı destekler.
14 Evrensel, Seçici ve Belirli Önleme Programları. Okul, aile ve toplum temelli müdahaleler. Çocuk psikiyatristi, pedagog ve okul psikoloğu ile işbirliği. Dönem Sonu Projesi/Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar.
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir.
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir.
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler.
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar.
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır.
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5