| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk Psikopatolojisi | PSK 449 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders, çocukluk ve ergenlik dönemine özgü psikolojik bozuklukların (dışa ve içe yönelimli) gelişimsel, klinik ve etiyolojik özelliklerini incelemeyi, tanı ve değerlendirme süreçlerini öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | İçerik; çocukluk ve ergenlik bozukluklarının sınıflandırılması (DSM/ICD), etiolojileri (biyolojik, aile, çevresel), dışa yönelimli (DEHB, Davranış Bozukluğu) ve içe yönelimli (Anksiyete, Depresyon) bozuklukları kapsar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çocuk Psikopatolojisinin Tanımı ve Önemi. Normallik ve anormallik kavramları. Gelişimsel yörünge ve risk/koruyucu faktörler. | |
| 2 | DSM-5 ve ICD-11'de Çocukluk Dönemi Bozuklukları. Kategoriye dayalı ve boyutlara dayalı yaklaşımlar. Epidemiyoloji: Yaygınlık ve görülme sıklığı | |
| 3 | Çok Yöntemli Değerlendirme: Klinik görüşme, gözlem, derecelendirme ölçekleri (ebeveyn ve öğretmen raporları) ve projektif testler. Etik ve kültürel konular | |
| 4 | Zihinsel Yetersizlik (Intellectual Disability): Tanı kriterleri, etiyoloji ve müdahale yaklaşımları. Öğrenme Güçlükleri (Disleksi, Disgrafi) | |
| 5 | Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB): Sosyal etkileşim, iletişim ve tekrarlayıcı davranışlarda bozulmalar. Erken tanının ve ABA gibi davranışsal müdahalelerin önemi | |
| 6 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB): Dikkatsizlik, hiperaktivite ve dürtüsellik. Eşlik eden durumlar ve Psikososyal + Farmakolojik tedaviler | |
| 7 | Karşı Gelme Bozukluğu (Oppositional Defiant Disorder - ODD) ve Davranım Bozukluğu (Conduct Disorder - CD). Nedenleri (aile ve çevresel faktörler) ve Parent Management Training (PMT). | |
| 8 | Ayrılık Kaygısı, Yaygın Kaygı ve Özgül Fobiler. Seçici Konuşmazlık (Selective Mutism). Bilişsel-Davranışçı Terapi (BDT) ve kaygı müdahalesinde ailenin rolü. Ara Sınav. | |
| 9 | Tepkisel Bağlanma Bozukluğu (Reactive Attachment Disorder). Travma Sonrası Stres Bozukluğu (PTSD) ve akut stres bozukluğu. Müdahale yaklaşımları | |
| 10 | Çocukluk ve Ergenlikte Depresyon. Belirtiler, intihar riski ve tedavi (BDT, Kişilerarası Terapi). Bipolar Bozukluk ve döngüsel duygudurum sorunlar | |
| 11 | Çocuklukta Obsesif-Kompulsif Bozukluk (OKB). Tanı, etiyoloji ve Maruz Bırakma ve Tepki Önleme (Exposure and Response Prevention - ERP) tekniği | |
| 12 | Anoreksiya Nervoza, Bulimiya Nervoza. Etiyoloji ve Aile Temelli Tedavi (Family-Based Treatment - FBT). Ergenlikte madde kullanım bozuklukları. | |
| 13 | Çocukluk Başlangıçlı Şizofreni ve Prodromal Belirtiler. Erken müdahale ve uzun dönemli prognoz. Okul ve Aile Tabanlı destekler. | |
| 14 | Evrensel, Seçici ve Belirli Önleme Programları. Okul, aile ve toplum temelli müdahaleler. Çocuk psikiyatristi, pedagog ve okul psikoloğu ile işbirliği. Dönem Sonu Projesi/Sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 130 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||