Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Algı Psikolojisi PSK 416 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders, duyusal bilginin nasıl işlendiğini, algısal deneyime (görme, işitme, dokunma) nasıl dönüştüğünü, algının temel kuramlarını ve bu süreçlerin nöral temellerini incelemeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

İçerik; duyu sistemlerinin anatomisi ve fizyolojisi, algının temel kuramları (Doğrudan/Yapısalcı), Gestalt ilkeleri, dikkat, derinlik algısı ve duyusal yetersizlikler konularını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Algının tanımını, duyumdan farkını, tarihsel gelişimini ve algı kuramlarına (Doğrudan Algı, Yapısalcılık) giriş yapar. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Görme sisteminin anatomisini (göz, retina, korteks) ve ışığın nöral işlenmesini açıklar. Anlatım, Tartışma, Gözlem, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Renk algısı, parlaklık ve kontrast gibi görsel kodlama süreçlerini ve bunların fizyolojik temellerini analiz eder. Anlatım, Gözlem, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Gestalt Algı İlkelerini (Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama vb.) ve şekil-zemin organizasyonunu örneklerle açıklar.
5 Derinlik ve hareket algısının (monoküler/binoküler ipuçları) mekanizmalarını ve algısal sabitliği değerlendirir. Anlatım, Problem Çözme, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 İşitme, Dokunma ve Diğer Duyusal Sistemlerin (Koku, Tat, Vestibüler) fizyolojisini ve algısal özelliklerini inceler. Anlatım, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Algısal Bozuklukları (Agnosia, İhmal Sendromu) ve algının bilişsel süreçlerle (Dikkat, Bellek) etkileşimini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Duyum ve Algı Farkı. Algısal süreçlere genel bakış (alttan yukarıya ve yukarıdan aşağıya işleme). Psikofizik ve algı araştırmalarında kullanılan temel yöntemler.
2 Eşik Kavramları: Mutlak Eşik ve Ayırt Etme Eşiği. Weber Yasası ve Fechner Yasası. Steven'ın Güç Yasası. Sinyal Saptama Kuramı (SDT) ve uygulamaları
3 Işığın Fiziksel Özellikleri. Gözün anatomisi ve fizyolojisi (kornea, lens, retina). Fotoreseptörler: Çubuk ve Koni Hücreleri ve işlevleri
4 Yatay Hücreler ve Ganglion Hücreleri. Retinal sinir devreleri. Görsel bilginin kortekse iletimi: Lateral Genikülat Çekirdeği (LGN) ve Primer Görsel Korteks
5 Renk Karıştırma (Toplamsal ve Çıkartımsal). Üç Renk Kuramı (Tri kromatik) ve Karşıt Süreç Kuramı (Opponent-Process Theory). Renk körlüğü ve nöral temeli.
6 Sesin Fiziksel Özellikleri (Frekans, Amplitüd). Dış, orta ve iç kulak anatomisi. Kohlea ve Baziler Zarın işlevi.
7 Yükseklik Algısı Kuramları (Yer Kuramı ve Frekans Kuramı). Sesin Lokalizasyonu için kullanılan ipuçları (Binaural ve Monoaural).
8 Koku ve Tat (Kimyasal Duyular). Deri Duyuları (Dokunma, Ağrı, Sıcaklık). Multimodal Algı (Duyusal etkileşim) ve Synesthesia. Ara Sınav.
9 Gestalt İlkeleri: Şekil-Zemin İlişkisi, Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama, Süreklilik. Algısal Organizasyonun Önemi.
10 Monoküler ve Binoküler İpuçları. Retinal farklılık ve Yakınsama. Göreceli büyüklük, örtüşme ve hareket paralaksı.
11 Algısal Sabitlik: Boyut, Şekil ve Parlaklık Sabitliği. Algısal yanılsamalar.
12 Gerçek Hareket ve Görünür Hareket (Phi Fenomeni). Hareket sonrası etkiler. Hareketin nöral temeli ve Medial Temporal (MT) Alanı.
13 Yukarıdan Aşağıya İşleme ve Beklentilerin Rolü. Algısal Öğrenme ve Deneyim. Yüz Algısı ve Uzmanlık Etkisi
14 Algısal Agnoziler (Prozopagnozi, Görsel Agnozi). Sanal Gerçeklik ve Simülasyon uygulamaları. Dönem Sonu Projesi/Sunumları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. X
2 Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. X
3 Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. X
4 Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır.
5 Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. X
6 Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. X
7 Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. X
8 Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir.
9 Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar.
10 Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar.
11 En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir.
12 Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Algının tanımını, duyumdan farkını, tarihsel gelişimini ve algı kuramlarına (Doğrudan Algı, Yapısalcılık) giriş yapar. 5 0 0 0 0 0 2 0 4 0 0 0
2 Görme sisteminin anatomisini (göz, retina, korteks) ve ışığın nöral işlenmesini açıklar. 5 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
3 Renk algısı, parlaklık ve kontrast gibi görsel kodlama süreçlerini ve bunların fizyolojik temellerini analiz eder. 5 3 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
4 Gestalt Algı İlkelerini (Yakınlık, Benzerlik, Tamamlama vb.) ve şekil-zemin organizasyonunu örneklerle açıklar. 5 5 5 5 2 4 0 5 0 0 0 0
5 Derinlik ve hareket algısının (monoküler/binoküler ipuçları) mekanizmalarını ve algısal sabitliği değerlendirir. 5 2 0 0 3 2 0 0 0 0 0 0
6 İşitme, Dokunma ve Diğer Duyusal Sistemlerin (Koku, Tat, Vestibüler) fizyolojisini ve algısal özelliklerini inceler. 5 5 5 0 3 2 5 4 0 0 0 0
7 Algısal Bozuklukları (Agnosia, İhmal Sendromu) ve algının bilişsel süreçlerle (Dikkat, Bellek) etkileşimini tartışır. 5 5 4 3 2 3 5 0 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
dersAKTSKredisi 5