Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Beyni | PSK 414 | 8 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Biyolojik Psikoloji |
Önerilen Seçmeli Dersler | Beslenme ve Beyin |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikoterapi süreçlerini nörobilimsel temelleriyle ilişkilendirerek öğrencilerin beyin işlevlerini psikolojik müdahaleler bağlamında anlamalarını sağlamaktır. Duygu düzenleme, travma, bellek, stres, bağlanma ve farkındalık gibi psikoterapiyle ilişkili kavramlar, beyin temelli bir bakış açısıyla ele alınır. Öğrenciler, sinir sisteminin işleyişini, nöroplastisiteyi ve nörokimyasal süreçleri terapötik değişimle ilişkilendirerek, bilimsel temelli klinik değerlendirme ve müdahale becerileri geliştirirler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; beyin ve psikoterapi ilişkisini bütüncül bir yaklaşımla ele alır. Ders kapsamında, sinir sisteminin temel yapısı ve işlevleri, limbik sistem ve duygusal düzenleme süreçleri, travma ve belleğin nörobiyolojisi, sinaptik plastisite ve terapötik değişim, HPA ekseni ve stresin nöroendokrin etkileri, bağlanma ve sosyal beynin nörokimyası, farkındalık temelli terapilerin nörobiyolojik etkileri, nörotransmitter sistemleri ve psikoterapi etkileşimi, nöroetik ilkeler ve güncel beyin temelli terapi yaklaşımları (EMDR, rTMS, neurofeedback, mindfulness) ayrıntılı biçimde incelenmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Beyin temelli psikoterapinin kuramsal temelini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Duygusal işleme ve düzenleme yollarını tanımlar. | ||
3 | Travma ve bellek ilişkisini nörofizyolojik açıdan açıklar. | ||
4 | Nöral plastisite kavramını psikoterapötik değişimle ilişkilendirir.. | ||
5 | Stresin nöroendokrin sistem üzerindeki etkilerini açıklar. | ||
6 | Bağlanma kuramı ve sosyal beynin nörokimyasal temellerini tanımlar. | ||
7 | Sağ-sol beyin bütünleşmesi ile terapötik süreç arasındaki ilişkiyi açıklar. | ||
8 | Farkındalık temelli terapilerin beyin üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Beyin Temelli Psikoterapiye Genel Bakış | |
2 | Nöron yapısı ve sinaptik iletim | |
3 | Beyin loblarının işlevsel dağılımı | |
4 | Lateralizasyon ve hemisferik farklılıklar | |
5 | Beyin görüntüleme yöntemleri (fMRI, PET, EEG, MEG) | |
6 | Nöroplastisite ve öğrenme ilişkisi | |
7 | ara sınav | |
8 | Beyin hasarları ve iyileşme süreçleri | |
9 | Beyin–davranış ilişkisini açıklayan çağdaş biyopsikolojik yaklaşımlar | |
10 | Nörotransmitterler ve Terapötik Müdahale | |
11 | Hafta: Beyin Ağı Dinamikleri ve Bilinç | |
12 | Hafta: Nöroetik, Nöropsikoloji ve Terapide Sınırlar | |
13 | Hafta: Beyin Temelli Terapilerde Güncel Yöntemler | |
14 | Klinik Uygulamalar ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bu derste kullanılacak ders notları, haftalık olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanmış “Beyin Temelli Psikoterapi Ders Sunumları” ve ilgili bilimsel makalelerden oluşmaktadır. Ayrıca nöropsikoterapi, nöroplastisite, duygusal düzenleme ve travma temelli nörobilim alanındaki güncel araştırma bulgularını içeren ek materyaller, dersin Sakarya Üniversitesi Öğrenme Yönetim Sistemi (LMS) üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Cozolino, L. (2020). The Pocket Guide to Neuroscience for Clinicians (Norton Series on Interpersonal Neurobiology). WW Norton & Company. Siegel, D. J. (2020). The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are. Guilford Publications. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | X | |||||
8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | X | |||||
9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | X | |||||
10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | X | |||||
11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | X | |||||
12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Beyin temelli psikoterapinin kuramsal temelini açıklar. | 3 | |||||||||||
2 | Duygusal işleme ve düzenleme yollarını tanımlar. | 2 | |||||||||||
3 | Travma ve bellek ilişkisini nörofizyolojik açıdan açıklar. | 5 | |||||||||||
4 | Nöral plastisite kavramını psikoterapötik değişimle ilişkilendirir.. | 5 | |||||||||||
5 | Stresin nöroendokrin sistem üzerindeki etkilerini açıklar. | 5 | |||||||||||
6 | Bağlanma kuramı ve sosyal beynin nörokimyasal temellerini tanımlar. | ||||||||||||
7 | Sağ-sol beyin bütünleşmesi ile terapötik süreç arasındaki ilişkiyi açıklar. | 5 | |||||||||||
8 | Farkındalık temelli terapilerin beyin üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |