| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Antropoloji | PSK 321 | 5 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araştırma görevlileri |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | İnsanı ve kültürü bütüncül ve karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelemektir. Öğrencilerin kültürel çeşitliliği, toplumsal kurumları ve küresel sorunları antropolojik bir bakış açısıyla analiz etmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Antropolojinin alt alanları, kültür kavramı, kültürel görelilik. Etnografi ve temel araştırma yöntemleri. Akrabalık, evlilik, din, siyaset ve ekonomi gibi toplumsal kurumlar. Kimlik ve küreselleşme konuları incelenir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Antropolojinin Dört Alanı (Kültürel, Fiziksel, Dil, Arkeoloji); Psikolojideki Temel Teorilere Kültürel Görecelik Perspektifi; Etik ve Emik Bakış Açıları. | |
| 2 | Kültürel Antropolojide Temel Kavramlar (Kültür, İdeoloji, Ritüel); Kültür-Kişilik Ekolü; Kültürün Benlik Kavramını Şekillendirmesi (Bağımsız vs. Karşılıklı Benlik). | |
| 3 | Kültürün Algı ve Bilişsel Süreçler Üzerindeki Etkisi; Kültürel Şemalar ve Zihinsel Modeller; Duygu ve Duygudurumların Kültürel İnşası. | |
| 4 | Katılımcı Gözlem Yöntemi; Derinlemesine Mülakatlar ve Vaka Çalışmaları; Etnografik Alan Çalışmasının Kişisel ve Etik Zorlukları; Saha Notları. | |
| 5 | Evrim Teorisine Giriş; Paleoantropoloji ve İnsan Türünün Gelişimi; İnsan Davranışının Uyarlanabilirliği (Adaptasyon); Avcı-Toplayıcı Topluluklarda Yaşam. | |
| 6 | Akraba Seçilimi Teorisi ve Fedakarlık (Altruism); Evlilik ve Akrabalık Yapıları; Eş Seçimi | |
| 7 | Dilin Kökeni ve Evrimi; Sapir-Whorf Hipotezi; Sözsüz İletişim ve Vücut Dili (Kültürlerarası Farklılıklar). | |
| 8 | Hastalığın Kültürel Anlamı; Halk Sağlığı ve Batı Tıbbına Alternatif Yaklaşımlar; Ruh Sağlığı ve Kültüre Özgü Sendromlar | |
| 9 | Maddenin ritüel kullanımı ve toplumsal işlevi; bağımlılığın biyolojik ve kültürel inşası; kültürlerarası bağımlılıkla mücadele yö | |
| 10 | Din ve Ritüellerin Psikolojik İşlevleri (Kaygı Yönetimi, Toplumsal Bağ); Büyü ve Sihir İnançları; Din Psikolojisi ile Antropolojinin Ortak Alanları. | |
| 11 | Kültürlerarası Çocuk Yetiştirme Uygulamaları; Geçiş Ritüelleri (Ergenlikten Yetişkinliğe Geçiş); Yaşlılık ve Ölümün Kültürel Algısı. | |
| 12 | DSM/ICD Sınıflandırmalarına Antropolojik Eleştiriler; Damgalanma (Stigma) ve Ruh Sağlığı Hizmetlerine Erişimdeki Kültürel Engeller; Psikoterapi ve Kültürel Uyum. | |
| 13 | Kültürel Melezleşme ve Kültürel Yayılım; Kültürün Küreselleşme Karşısındaki Direnci; Medyanın Tüketim ve Benlik Algısı Üzerindeki Etkisi. | |
| 14 | Psikolojik Araştırmalarda Temsil Sorunu (WEIRD Örneklemi Eleştirisi); Psikolojik Bilginin Kültürel Sınırları; Psikologlar için Antropolojik Perspektifin Önemi. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bireylerin davranışlarını ve zihinsel süreçlerini anlamak için uygun yöntem ve tekniklerle veri toplar, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
| 2 | Psikoloji alanında kullanılan araç, test ve yöntemleri bilimsel etik çerçevesinde seçer, kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 3 | Bireysel ve toplumsal sorunları analiz edebilmek için çağdaş kuramsal yaklaşımları ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm üretir. | ||||||
| 4 | Ulusal ve uluslararası düzeyde geçerli olan etik ilkeleri benimser ve mesleki uygulamalarında bu ilkelere uygun davranır. | ||||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel gelişmeleri takip eder, yaşam boyu öğrenme bilinci geliştirir ve kendini sürekli yeniler. | ||||||
| 6 | Disiplin içi ve disiplinler arası ekiplerde etkin biçimde çalışır, sorumluluk alır ve iş birliği yapar. | ||||||
| 7 | Sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kullanarak düşüncelerini açık ve anlaşılır şekilde ifade eder; en az bir yabancı dili mesleki düzeyde kullanır. | ||||||
| 8 | Psikolojik uygulamaların toplumsal, hukuksal ve çevresel etkileri konusunda farkındalık geliştirir. | ||||||
| 9 | Alanla ilgili farklı veri kaynaklarını kullanarak bilimsel araştırma tasarlar, uygular ve sonuçlarını raporlar. | ||||||
| 10 | Bilgi teknolojilerini etkin kullanarak psikolojik verileri analiz eder ve sunar. | ||||||
| 11 | En az iki farklı seçmeli ders ve alan dışı ders aracılığıyla çok yönlü bakış açısı geliştirir. | ||||||
| 12 | Program çıktılarına erişim düzeylerini izlemek ve değerlendirmek üzere ölçme ve değerlendirme yöntemlerini uygular. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||