| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Programlama İle Cebirsel Şifreleme | MAT 454 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | Bilgisayar programlama ve Şifrelemeye giriş | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ÖZEN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bilginin saklanması ve güvenli haberleşme gittikçe günümüzde önem kazanmaktadır. Cebir derslerinin pratik uygulamalarını içeren bu derste öğrencilerin teorik bilgilerini güncel hayata taşıyabilmesi hedeflenmektedir | 
| Dersin İçeriği | Şifreleme tekniklerinin bilgisayar programları ile uygulamaların yapılması | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Bilgi transferi için verileri şifreler. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 3 | Verilen şifreleme tekniklerini açıklar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Şifreleme tekniklerinin matematiksel modellemesini yapar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 5 | Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi saklar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 6 | Şifreleme tekniklerinin bilgisayar yardımı ile uygulamasını yapar. | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Temel özellikler | |
| 3 | Şifrelemenin tarihçesi | |
| 4 | Kriptolojinin çalışma sistemi | |
| 5 | Klasik şifrelemeler | |
| 6 | Öteleme şifrelemesinin programlaması | |
| 7 | Afin şifrelemesinin programlaması | |
| 8 | Bilgisayarlı uygulamalar | |
| 9 | Vigenere şifrelemesinin programlaması | |
| 10 | Hill şifrelemesinin programlaması | |
| 11 | Permüasyon şifrelemesinin programlaması | |
| 12 | RSA şifreleme algoritması | |
| 13 | RSA şifrelemesinin programlaması | |
| 14 | Bilgisayarlı uygulamalar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Wade Trappe, Lawrence C. Washington, Introduction to cryptography with Coding Theory, Prentice Hall 2001 | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | ||||||
| 2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
| 3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
| 4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | ||||||
| 7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | X | |||||
| 8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | 5 | 5 | 
| 2 | Bilgi transferi için verileri şifreler. | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 | 4 | 3 | 
| 3 | Verilen şifreleme tekniklerini açıklar. | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 4 | 4 | 3 | 4 | 
| 4 | Şifreleme tekniklerinin matematiksel modellemesini yapar. | 5 | 5 | 5 | 3 | 1 | 5 | 4 | 5 | 4 | 
| 5 | Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi saklar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 
| 6 | Şifreleme tekniklerinin bilgisayar yardımı ile uygulamasını yapar. | 5 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 15 | 15 | 
| Final | 1 | 20 | 20 | 
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||