Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Güncel ve Kısa Süreli Psikolojik Danışma Yaklaşımları ve Teknikler RPD 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bireysel ve grupla psikolojik danışma konusunda güncel ve kısa süreli danışma yaklaşımları hakkında öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmaktır. 

Dersin İçeriği

Güncel ve kısa süreli danışma yaklaşımlarının gözden geçirilmesi, yaklaşımların karşılaştırmalı olarak incelenmesi, söz konusu yaklaşımlarla ilgili süpervizyon çalışmalarının yapılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımların temel kavramlarını, tekniklerini ve sürecini açıklar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
3 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımları karşılaştırır. Anlatım,
4 Danışan için uygun yaklaşımı ve tekniği belirleme konusunda beceri kazanır. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 İlişkisel Kültürel Kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Duygu Odaklı Terapi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Bağlanma Terapisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Farkındalık Temeli Bilişsel Terapi
6 Bilişsel Analitik Terapi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Diyalektik Davranışçı Terapi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Kabul ve Yüklenim Kuramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Oyun Terapisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 EMDR Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Şema Terapi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Psikodrama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Terapi Yaklaşımlarının Karşılaştırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sklare, G. B. (2013). Çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (Okul danışmanları için).  A. KAYA (Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.
Beck, J. S. (2001). Bilişsel terapi: Temel ilkeler ve ötesi. N. Hisli Şahin (Çev.). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Ellis, A. (1995). Changing Rational-Emotive Therapy (RET) to Rational Emotive Behavior Therapy (REBT). Journal of Rational-Emotive and Cognitive Behavior Therapy, 13 (2), 85-89.
Kalmar, S. (1982), A brief history of Logotherapy,  G. E. Rice (Ed.). Franklian Psychology: An Introduction to Logotherapy (2005), Viktor Frankl Institute of Logotherapy: 75-84.
 Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner´s guide. New York: Guilford Press.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (1999). Acceptance and commitment therapy: An experiential approach to behavior change. New York: Guilford Press.

Terzi Işık, Ş. ve Ergüner Tekinalp, B. (2013).  Psikolojik danışmada güncel kuramlar. Ankara: Pegem Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
2 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
3 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
4 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
5 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
6 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımlarını tanır.
2 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımların temel kavramlarını, tekniklerini ve sürecini açıklar.
3 Güncel ve kısa süreli psikolojik danışma yaklaşımları karşılaştırır.
4 Danışan için uygun yaklaşımı ve tekniği belirleme konusunda beceri kazanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
dersAKTSKredisi 6