| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Genel Türk Tarihi ve Öğretimi | TTO 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Türk Kültürü ve Medeniyeti Tarihi Türkiye'nin Sosyo-Poilitik Durumu |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALUK SELVİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Burak Çıtır |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Genel Türk Tarihi kaynaklarının incelenmesi ve değerlendirilmesi, Türk tarihinin temel problemlerine yaklaşımlarda bulunulması. Orta Asya'dan Balkanlara uzanan geniş coğrafyada Türk Kültür ve Medeniyetine ait ana çizgilerin, temel değerlerin kavranabilmesi. dersi alan bir öğrenci, Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır. Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler, Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar, yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır, konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur. |
| Dersin İçeriği | Orta Asya Türk Tarihi, Türk İslam Tarihi; Selçuklular; ana hatlarıyla Osmanlı Tarihi, Osmanlı kültür ve uygarlığı; Birinci Dünya Savaşı, Millî Mücadele dönemi, Cumhuriyetin ilanı ve cumhuriyet Tarihi; tartışmalı konuların öğretimi; tarihsel empati ve öğretimi, anakronizm ve türleri; kanıt temelli tarih ve kültür öğretimi, tarih ve kültür öğretiminde düşünme becerileri; üstbilişin kültür öğretiminde kullanılması; Türkçe ve Türk Kültürü dersinde bilgisayar kullanımı ve materyal geliştirme, çalışma yaprakları hazırlama stratejileri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| 2 | Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler | Soru-Cevap, | |
| 3 | Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır | Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 5 | Konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur | Beyin Fırtınası, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Orta Asya Türk Tarihi | |
| 2 | Türk İslam Tarihi | |
| 3 | Selçuklu Tarihi ve Medeniyeti | |
| 4 | Ana Hatlarıyla Osmanlı tarihi | |
| 5 | Osmanlı Kültür ve Medeniyeti | |
| 6 | Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları | |
| 7 | Milli Mücadele Tarihi | |
| 8 | Atatürk Dönemi inkılap Hareketleri | |
| 9 | Tartışmalı Konular ve Öğretimi, Empati | |
| 10 | Anakronizm ve Türleri | |
| 11 | Tarih Öğretiminde Belgeler ve Arşivler | |
| 12 | Tarih Öğretiminde Düşünme Becerileri | |
| 13 | Üstbilişin Kültür Öğretiminde Kullanılmaıs | |
| 14 | Türk Kültür ve Medeniyeti için bilgisayar destekli öğretim materyali |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | ANADOL, Cemal , v.d., Türk Kültürü ve Medeniyeti İstanbul, 2008 |
| Ders Kaynakları | GÜNGÖR, Erol, Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul, 1984 KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, İstanbul, 1983 Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, ed. E. İhsanoğlu, İstanbul 1994 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir. | ||||||
| 2 | Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir. | ||||||
| 3 | Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir. | ||||||
| 4 | İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir. | ||||||
| 5 | Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir. | ||||||
| 6 | Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir. | ||||||
| 7 | Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir. | ||||||
| 8 | Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir. | ||||||
| 9 | Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir. | ||||||
| 10 | Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir. | ||||||
| 11 | Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir. | ||||||
| 12 | Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır. | ||||||||||||
| 2 | Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler | ||||||||||||
| 3 | Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar | ||||||||||||
| 4 | Yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır | ||||||||||||
| 5 | Konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||