Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Türk Tarihi ve Öğretimi TTO 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Türk Kültürü ve Medeniyeti Tarihi

Türkiye'nin Sosyo-Poilitik Durumu

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HALUK SELVİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Burak Çıtır

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genel Türk Tarihi kaynaklarının incelenmesi ve değerlendirilmesi, Türk tarihinin temel problemlerine yaklaşımlarda bulunulması. Orta Asya'dan Balkanlara uzanan geniş coğrafyada Türk Kültür ve Medeniyetine ait ana çizgilerin, temel değerlerin kavranabilmesi. dersi alan bir öğrenci, Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır. Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler,   Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar, yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır, konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur.

Dersin İçeriği

Orta Asya Türk Tarihi, Türk İslam Tarihi; Selçuklular; ana hatlarıyla Osmanlı Tarihi, Osmanlı kültür ve uygarlığı; Birinci Dünya Savaşı, Millî Mücadele dönemi, Cumhuriyetin ilanı ve cumhuriyet Tarihi; tartışmalı konuların öğretimi; tarihsel empati ve öğretimi, anakronizm ve türleri; kanıt temelli tarih ve kültür öğretimi,  tarih ve kültür öğretiminde düşünme becerileri; üstbilişin kültür öğretiminde kullanılması; Türkçe ve Türk Kültürü  dersinde bilgisayar kullanımı ve materyal geliştirme, çalışma yaprakları hazırlama stratejileri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır. Anlatım, Boşluk Doldurma Testleri,
2 Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler Soru-Cevap,
3 Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Asya Türk Tarihi
2 Türk İslam Tarihi
3 Selçuklu Tarihi ve Medeniyeti
4 Ana Hatlarıyla Osmanlı tarihi
5 Osmanlı Kültür ve Medeniyeti
6 Birinci Dünya Savaşı ve Sonuçları
7 Milli Mücadele Tarihi
8 Atatürk Dönemi inkılap Hareketleri
9 Tartışmalı Konular ve Öğretimi, Empati
10 Anakronizm ve Türleri
11 Tarih Öğretiminde Belgeler ve Arşivler
12 Tarih Öğretiminde Düşünme Becerileri
13 Üstbilişin Kültür Öğretiminde Kullanılmaıs
14 Türk Kültür ve Medeniyeti için bilgisayar destekli öğretim materyali
Kaynaklar
Ders Notu

ANADOL, Cemal , v.d., Türk Kültürü ve Medeniyeti İstanbul, 2008

Ders Kaynakları

GÜNGÖR, Erol, Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik, İstanbul, 1984

KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Milli Kültürü, İstanbul, 1983

Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi, ed. E. İhsanoğlu, İstanbul 1994

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir.
2 Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir.
3 Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir.
4 İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir.
5 Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir.
6 Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir.
7 Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir.
8 Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir.
9 Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir.
10 Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir.
11 Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir.
12 Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Genel Türk Tarihi ile ilgili çeşitli konularda verilen ödevleri sunum olarak anlatır.
2 Genel Türk Tarihi ile ilgili sunumlarda konuları özetler
3 Genel Türk Tarihi ile ilgili yapılan sunumlarda konuları yorumlar
4 Yapılan sunumlarla konular üzerinde tartışır
5 Konular üzerinde değerlendirmelerde bulunur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6