Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Dil Bilgisi TTO 505 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Safa EROĞLU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ses, ünlü, ünsüz, ses değişmesi, düşmesi ve türemesini, hece, vurgu, aksan terimlerini öğrencilere kavratmak. Ekler, kelime türetme yolları, yazım ve noktalama kuralları hakkında yeterli akademik bilgiye sahip olmak. Dilde kullanılan birimleri bağlam içindeki kullanımlarına göre belirlemek, sözcükleri yapı, anlam, işlev ve değer bakımından değerlendirebilecek yeterli akademik bilgiye sahip olmak. Sözdizimi, Türkiye Türkçesi söz diziminin genel özellikleri-ilkeleri; belirtme öbekleri; cümle, cümlenin öğeleri, türleri, cümle çözümlemelerini uygulamalı olarak öğrencilere kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin bilgisi; işlevsel dil bilgisi, dil bilgisi unsurlarının dildeki işlevlerine uygun olarak sıralanması; dil bilgisi öğretimi, dil bilgisi öğretiminde temel ilkeler, yaklaşımlar, yöntemler ve teknikler; dil bilgisi öğretiminin temel problemleri, metin temelli dil bilgisi öğretimi ve uygulamaları, dil becerilerinin dil bilgisi öğretimi yoluyla geliştirilmesi, dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Dilinin tarihi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 CEFR seviyelerine göre Türkçe dil bilgisi konularını tespit edebilir. Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar,
3 İki dilli/çok dilli Türk çocuklarının seviyelerine göre Türkçe dil bilgisi konularını tespit edebilir. Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 İki dilli/çok dilli Türk çocuklarının seviyelerine göre dil beceri alanlarını uygulayabilir. Anlatım, Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Türkçenin dil bilgisi konularını yaş ve seviyelere göre tasnif edebilir. Anlatım, Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.

KORKMAZ, Zeynep (2017), Türkiye Türkçesi Grameri-Şekil Bilgisi, Türk Dil Kurumu Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan temel yaklaşım, yöntem ve teknikleri karşılaştırarak iki dilli Türk çocuklarının ihtiyaçlarına uygun öğretim stratejileri geliştirebilir.
2 Türkçenin ses, şekil, cümle ve metin düzeyindeki özelliklerini işlevsel olarak analiz edebilir ve bu bilgiyi dil bilgisi ile dil becerilerinin bütünleştirildiği öğretim uygulamalarına yansıtabilir.
3 Dinleme, okuma, konuşma ve yazma becerilerinin öğretiminde yaş, dil yeterliği ve öğrenme farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim planları ve ölçme-değerlendirme araçları tasarlayabilir.
4 İki dilli Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde kullanılan basılı ve dijital öğretim materyallerini eleştirel biçimde değerlendirebilir ve öğrenme hedeflerine uygun özgün materyaller geliştirebilir.
5 Metindilbilimsel ölçütleri kullanarak Türkçe öğretimine uygun metinleri analiz edebilir, bu metinlerin dilsel ve anlamsal özelliklerini değerlendirip öğretim amaçlı seçebilir.
6 Çocuk edebiyatı ve edebî metinlerin temel özelliklerini tanımlayarak, öğrencilerin yaş, dil düzeyi ve gelişim özelliklerine uygun öğretim materyali ve etkinlikler tasarlayabilir.
7 Türkçe ve Türk kültürü öğretiminde değer eğitimi yaklaşımlarını uygulayabilir, metinler ve öğretim etkinlikleri aracılığıyla değer aktarımını planlayabilir ve değerlendirebilir.
8 Türk kültür ve medeniyetinin dünya kültürüne etkilerini karşılaştırmalı olarak inceleyebilir ve bu mirası yaşatan kültürel, sanatsal ve bilimsel değerleri öğretim süreçlerine entegre edebilir.
9 Genel Türk Tarihi ve modern Türkiye’nin toplumsal-siyasal gelişmeleri üzerine yapılan akademik tartışmalarda kanıta dayalı öneriler geliştirebilir ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yorum yapabilir.
10 Tarihsel süreçteki siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri karşılaştırmalı ve disiplinler arası bir yaklaşımla analiz edebilir; elde ettiği sonuçları sözlü veya yazılı akademik sunumlarla ifade edebilir.
11 Çok dilli ve çok kültürlü topluluklarda karşılaşılan dilsel, sosyal ve psikolojik sorunları tanımlayarak, bu gruplara yönelik kapsayıcı ve destekleyici öğretim ortamları tasarlayabilir.
12 Çok dilli toplumsal grupların eğitim süreçlerini toplumsal faktörler ve dilsel değişkenler açısından değerlendirebilir ve uygun sosyal destek programları tasarlayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türk Dilinin tarihi hakkında bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 4 4 4 4 4 3 4 4
2 CEFR seviyelerine göre Türkçe dil bilgisi konularını tespit edebilir. 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 5 5
3 İki dilli/çok dilli Türk çocuklarının seviyelerine göre Türkçe dil bilgisi konularını tespit edebilir. 5 5 5 5 5 5 4 4 4 5
4 İki dilli/çok dilli Türk çocuklarının seviyelerine göre dil beceri alanlarını uygulayabilir. 5 5 5 5 5 5 5 4 3 4 4 5
5 Türkçenin dil bilgisi konularını yaş ve seviyelere göre tasnif edebilir. 5 5 5 5 5 5 4 3 4 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)