Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toz Malzeme Teknolojileri | MMM 419 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU, Doç.Dr. EDİZ ERCENK, Dr.Öğr.Üyesi FATİH ERDEM BAŞTAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Lisans öğrencilerine yönelik hazırlanan bu dersin amacı Toz Metalurjisi ve parçacıklı malzeme işlemlerinde kullanılan hammadde ve imal teknolojilerini tanıtmaktır. Ayrıca, tozların üretim teknolojileri, toz özellikleri ile ürüne dönüşüm süreçleri konusunda da öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Toz Metalurjisi (TM) ve Parçacıklı Malzeme İşlemleri Teknolojileri (PMT) ile parça imali ve diğer geleneksel parça imal teknolojileri ile üretilen malzemelerin özellik ve performansları açısından mukayesesi. TM ve PMT`de yaygın olarak kullanılan teknolojik öneme sahip tozların üretim yöntemleri. Aynı element veya alaşım tozu için farklı üretim yöntemleri ile elde edilen ürünlerin mukayesesi. Toz şekillendirme ve sinterleme süreçleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Toz Metalurjisi (TM) ve Parçacıklı Malzeme İşlemleri Teknolojisi (PMT) ile üretilen ürünlerin neler olduğunu açıklar ve diğer üretim yöntemleri ile elde edilen ürünlerin niteliklerini kıyaslayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | TM yönteminde kullanılan toz özelliklerini tanımlar ve özelliklerin belirlenmesi amaçlı kullanılan teknikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Tozların farklı üretim yöntemlerini kavrar ve kıyaslayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Metalik ve seramik tozların şekillendirilme öncesi işlem süreçlerini analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Tozların farklı metotlarla şekillendirme işlem süreçlerini mukayese edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Sinterleme teorisini açıklar ve sinterleme işlem aşamalarını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toz metalurjisi ve parçacıklı malzeme işlemleri teknolojisine (TM-PMT) Giriş, TM-PMT ile üretilen çeşitli malzeme örnekleri | |
2 | Toz metalurjisinde kullanılan toz özellikleri ve toz karakterizasyonu | |
3 | Toz üretim yöntemleri: Kimyasal ve elektro-kimyasal yöntemler | |
4 | Toz üretim yöntemleri: Mekanik yöntemler | |
5 | Toz üretim yöntemleri: Mekanik yöntemler | |
6 | Refrakter tozların üretim yöntemleri | |
7 | Şekillendirme öncesi işlemler (Toz Karıştırma, Harmanlama ve Öğütme İşlemleri) Sağlık, güvenlik ve çevre | |
8 | Şekillendirme ve presleme teknikleri | |
9 | Şekillendirme ve presleme teknikleri | |
10 | Sinterleme işlemleri ve genel prensipleri | |
11 | Sinterleme mekanizmaları | |
12 | Sıkıştırma ve sinterleme koşullarının malzemelerin mikroyapı ve mekanik özelliklerine etkisi | |
13 | Ödev Sunumları | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toz Metalurjisi (TM) ve Parçacıklı Malzeme İşlemleri Teknolojisi (PMT) ile üretilen ürünlerin neler olduğunu açıklar ve diğer üretim yöntemleri ile elde edilen ürünlerin niteliklerini kıyaslayabilir. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2 | TM yönteminde kullanılan toz özelliklerini tanımlar ve özelliklerin belirlenmesi amaçlı kullanılan teknikleri açıklar. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
3 | Tozların farklı üretim yöntemlerini kavrar ve kıyaslayabilir. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
4 | Metalik ve seramik tozların şekillendirilme öncesi işlem süreçlerini analiz edebilir. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
5 | Tozların farklı metotlarla şekillendirme işlem süreçlerini mukayese edebilir. | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
6 | Sinterleme teorisini açıklar ve sinterleme işlem aşamalarını değerlendirebilir. | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,32 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |