Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Değerler DEG 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilim hayatımızın her alanına nüfuz etmiş bir faaliyettir. Bu sebeple özellikle bilim, teknoloji, toplum ve çevre bağlamında bilimsel değerlerin tartışılması ve bilim etiği anlayışının oluşturulması önem kazanmaktadır. Bu sebeple dersin amacı, bilimsel değerler ve etik hakkında farkındalık kazandırmak olarak belirlenmiştir.

Dersin İçeriği

Bilimin neliği, bilimi niteleyen özellikler ve bilim-sözde bilim ayrımı. Bilimin doğası hakkında tartışmalar. Bir meslek olarak bilim nedir? Bilimde etik tavrın standartlarını belirleme çalışmaları. Bilim, teknoloji, toplum ve çevre etkileşimi üzerine tartışmalar. Sosyo-bilimsel konular üzerinde tartışmalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimi niteleyen özellikleri ifade eder. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Bilim ve sözde bilim ayrımını yapar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Bilimsel etik anlayışı oluşturur. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Bilimde etik tavrın standartları hakkında tartışır. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Proje, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
5 Bilim, teknoloji, toplum ve çevre etkileşimi sonucu ortaya çıkan etik problemleri analiz eder. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri,
6 Sosyobilimsel konularla ilgili çözüm önerilerinde bulunur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim nedir? Konu ile ilgili literatür incelenir.
2 Bilimi niteleyen özellikler Konu ile ilgili literatür incelenir.
3 Bilim, sözde bilim ayrımı Konu ile ilgili literatür incelenir.
4 Bilimin doğası Konu ile ilgili literatür incelenir.
5 Bir meslek olarak bilim Konu ile ilgili literatür incelenir.
6 Bilimde etik tavrın standartları: Dürüstlük, dikkat, açıklık, özgürlük, eğitim Konu ile ilgili literatür incelenir.
7 Bilimde etik tavrın standartları: toplumsal sorumluluk, yasallık, fırsat, verimlilik, deneklere saygı Konu ile ilgili literatür incelenir.
8 ARA SINAV Konu ile ilgili literatür incelenir.
9 Bilimin toplum üzerindeki etkileri Konu ile ilgili literatür incelenir.
10 Teknoloji ve dünyada değişen dengeler Konu ile ilgili literatür incelenir.
11 Bilim, teknoloji ve çevre sorunları Konu ile ilgili literatür incelenir.
12 Bilim ve teknolojinin siyasal sorunları Konu ile ilgili literatür incelenir.
13 Örnek olay incelemeleri: Baltimore olayı, Genetik, soğuk füzyon tartışması Konu ile ilgili literatür incelenir.
14 Örnek olay incelemeleri: Değişen Dünya (Asit yağmurları, Küresel ısınma), hastalık ve sağlık Konu ile ilgili literatür incelenir.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çepni, S., Ayvacı, H. Ş., Bacanak, A. (2006). Fen Teknoloji Toplum. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve İktidar. (Çev. M. Küçük). Ankara: TUBİTAK.
Resnik, D. B. (2004). Bilim Etiği. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Russell, B. (2004). Bilimin Toplum Üzerindeki Etkileri. (Çev. D.D. Yüzer). İzmir: İlya Yayınevi.
Yıldırım, C. (2011). Bilim Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Değer eğitiminin temel kavramlarını, amaçlarını ve kapsamını tanır.
2 Değerler eğitimi konularında bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanma yollarını tanır.
3 Değerler eğitimi alanına dair kavramları ve problemleri özümseyerek disiplinler arası etkinlikler tasarlar.
4 Küreselleşmenin oluşturduğu yeni değerleri, değişen değerleri ve çok kültürlülüğün değerlerini tanır.
5 Küreselleşme ile birlikte kaybolan değerleri tanır ve bunları geri kazanmak için çözüm yollarını üreterek uygular.
6 Değerler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek, bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
7 Toplumsal ve kültürel değerlerini tanır, bu değerlere saygılı olur ve toplum ve değerler ile ilgili akademik çalışma yapar.
8 Felsefe, din ve eğitim alanında değer eğitimi uygulamaları tasarlar.
9 Gençlerin yaşadığı değer bunalımlarını bilerek, bunlara çözüm yolları üretir.
10 Lisansüstü düzeyde; eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık ve karar verme becerilerini kullanır.
11 Değerler eğitimini yaşam boyu öğrenme çerçevesinde uygular.
12 Mesleki konular ve etik konularında sorumluluk sahibidir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Bilimi niteleyen özellikleri ifade eder.
2 Bilim ve sözde bilim ayrımını yapar.
3 Bilimsel etik anlayışı oluşturur.
4 Bilimde etik tavrın standartları hakkında tartışır.
5 Bilim, teknoloji, toplum ve çevre etkileşimi sonucu ortaya çıkan etik problemleri analiz eder.
6 Sosyobilimsel konularla ilgili çözüm önerilerinde bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 12 12
Ödev 2 18 36
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
dersAKTSKredisi 6