Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri ve Uygulamalar SBE 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Son yıllarda yapılan eğitim araştırmalarında nitel araştırma yöntemleri tercih edilen yöntemlerdendir. Bu yöntemi tanımak ve unsurlarını bilmek, uygulamak bu nispette önemlidir. Bu ders ile konu alanına yönelik çalışan araştırmacıların bu yolu sağlıklı ve doğru olarak kullanmasını sağlamak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1- Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri
2- Nitel Araştırma desenleri
3- Nitel araştırma süreci
4- Nitel Araştırmada Örneklem
5- Veri toplama yöntemleri: Görüşme ve çeşitleri, görüşme sorusu hazırlama
6- Veri toplama yöntemleri: Gözlem ve çeşitleri
7- Veri toplama yöntemleri: Doküman ve Söylem analizi
8- Veri toplama yöntemleri: Mecazlar
9- Nitel veri Analizi: Betimsel ve İçerik Analizi
10- Nitel Araştırmada Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
11- Nitel verileri akademik yazı haline getirme
12- Nitel araştırmada etik

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
2 Nitel Araştırma desenleri Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
3 Nitel araştırma süreci Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
4 Nitel Araştırmada Örneklem Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
5 Veri toplama yöntemleri: Görüşme ve çeşitleri, görüşme sorusu hazırlama Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
6 Veri toplama yöntemleri: Gözlem ve çeşitleri Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
7 Veri toplama yöntemleri: Doküman ve Söylem analizi Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
8 Ara Sınav Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
9 Veri toplama yöntemleri: Mecazlar Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
10 Nitel veri Analizi: Betimsel ve İçerik Analizi Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
11 Nitel Araştırmada Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
12 Nitel verileri akademik yazı haline getirme Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
13 Nitel araştırmada etik Kaynaklarda bulunan ilgili kısımlar okunacaktır.
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Yıldırım, A ve H. Şimşek (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Seçkin yayınevi
2- Silverman, D. (2000). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. Newyork: Sage Publication
3- Denzin, N. K. Lincoln, Y.S. (2003). Strategies of Qualitative Inquiry. London: Sage Publication
4- Patton, M.Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods, Second Edition. London: Sage Publication
5- Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi : Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitapevi
6- Gökçe, O. (2006). İçerik analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitapevi
7- Punch, K. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş/ Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitapevi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilir, bilgiyi değerlendir, yorumlar ve uygulama yapabilir.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilir.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygulayabilir.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir.
5 Sosyal bilgiler eğitimi alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
6 Sosyal bilgiler eğitimi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
7 Sosyal bilgiler eğitimi alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir.
8 Sosyal bilgiler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
9 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
Toplam 30
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
dersAKTSKredisi 6