| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Tarih Felsefesi | TRE 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Tarihsel olgu ve bilgilerin yorumlanması | 
| Dersin İçeriği | Tarihsel bilginin imkanı, geçerliliği, günümüzde tarihin yeri konularının ortaya konulması | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Tarihsel bilginin diğer bilme türleri açısından felsefece yerini tayin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Spekülatif tarih felsefelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Öğrencideki zaman algısını geniş bir düzleme taşır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tarih biliminin analitik düzeyde yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türkiye tarihinin genel dünya tarihi içinde yerini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Bulunduğu zamanın tarihsel kurgularını bilir ve yorumlayabilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Tarihsel olgu nedir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa | 
| 2 | Tarih felsefesi nedir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 3 | Hipotez | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 4 | Tarih ve bilim | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 5 | Tarihte doğruluk ve olgu | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 6 | Tarih nesnel olabilir mi? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 7 | Spekülatif tarih felsefesi: Kant ve Herder | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 8 | Spekülatif tarih felsefesi: Hegel | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Collingwood ve tarihe ilişkin görüşleri | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 11 | Tarih ve metodları | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 12 | Tarihî kaynakların kritiği | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 13 | Tarihsel bilginin kritiği | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| 14 | Tarihsel bilginin kritiği | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1.	Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Sorunu. Kutadgu Bilig. Sayfa, 106-121.  2. Bıçak, Ayhan (2004). Tarih Düşüncesi 1. Tarih 3. Aysevener, Kubilay ve E. Müge Barutca (2003). Tarih Felsefesi. Cem Yayınevi, İstanbul.  | 
                                
| Ders Kaynakları | 4.	Collingwood, R.G. (1996). Tarih Tasarımı. (Çev: Kurtuluş Dinçer), Gündoğan Yayınları, Ankara.  5. E. Carr, Tarih Nedir?, İletişim Yayınları.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | 
|---|---|
| 1 | Tarihsel bilginin diğer bilme türleri açısından felsefece yerini tayin edebilir. | 
| 2 | Spekülatif tarih felsefelerini tanır. | 
| 3 | Öğrencideki zaman algısını geniş bir düzleme taşır. | 
| 4 | Tarih biliminin analitik düzeyde yöntemlerini tartışır. | 
| 5 | Türkiye tarihinin genel dünya tarihi içinde yerini sorgular. | 
| 6 | Bulunduğu zamanın tarihsel kurgularını bilir ve yorumlayabilir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 25 | 
| 2. Ödev | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 2 | 15 | 30 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||