Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretiminde Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünleri TEG 530 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkçe Öğretiminde Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünleri” dersinin amacı; çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, gelişim sürecini ve eğitsel işlevlerini derinlemesine incelemek; nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerini belirleme, çözümleme ve Türkçe öğretimi bağlamında kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında öğrencilerin, çocuk edebiyatı ürünlerini estetik, dilsel, kültürel ve eğitsel  ölçütler çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri, farklı türlere ait eserleri Türkçe öğretimi süreçlerine uyarlamaları yaratıcı ve dijital uygulamalar aracılığıyla çağdaş öğretim yöntemleri geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, tarihsel gelişim sürecini ve Türkçe öğretimindeki işlevlerini kapsamlı biçimde ele almaktadır. Çocuk edebiyatı ürünlerinde dil ve anlatım özellikleri, türsel çeşitlilik (masal, fabl, hikâye, şiir, roman, resimli kitap vb.), görsel unsurların işlevi, değer aktarımı, kültürel öğeler, kapsayıcılık boyutları derinlemesine incelenmektedir. Ayrıca, çocuk edebiyatı ürünlerinin Türkçe öğretimi ile ilişkisi, yaratıcı yazma, drama, okuma çemberi gibi çağdaş öğretim yöntemleriyle ilişkilendirilmesi ve dijital çocuk edebiyatı ürünlerinin eğitsel açıdan değerlendirilmesi üzerinde durulmaktadır. Ders süresince öğrenciler, nitelikli çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel bakış açısıyla analiz edecek, Türkçe öğretiminde uygulanabilecek özgün öğretim tasarımları geliştirecek ve alanyazına katkı sağlayacak akademik araştırma önerileri hazırlayacaklardır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuk edebiyatının Türkçe öğretimindeki yerini ve önemini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı kullanımını planlama Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Çocuk edebiyatı ürünlerinde değer, kültür ve kapsayıcılık unsurlarını analiz etme Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Yaratıcı ve dijital uygulamalar geliştirme Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, tarihsel gelişimini ve Türkçe öğretimiyle ilişkisini eleştirel biçimde tartışır.
2 Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerini belirlemede kullanılan ölçütleri analiz eder, akademik kaynaklar ışığında bu ölçütleri yeniden yorumlar.
3 Çocukların gelişim özellikleri ile edebî türler arasındaki ilişkiyi kuramsal modellerle ilişkilendirerek değerlendirir.
4 Çocuk edebiyatı metinlerinde dil, üslup ve anlatım özelliklerini edebî eleştiri yöntemleriyle çözümler.
5 Masal, fabl, hikâye, şiir gibi türleri çocuk edebiyatı bağlamında karşılaştırır, Türkçe öğretiminde türlere özgü eğitsel katkıları yorumlar.
6 Görsel unsurların çocuk edebiyatındaki işlevini kuramsal çerçevede değerlendirir ve farklı illüstrasyon tekniklerinin anlam kurma süreçlerine etkisini inceleyebilir.
7 Çocuk edebiyatı ürünlerinde tema, değer aktarımı ve kültürel unsurları çözümleyerek Türkçe öğretiminde değer eğitimi bağlamında yeni uygulama önerileri geliştirir.
8 Çocuk edebiyatı ürünlerini kültür aktarımı, çokkültürlülük ve küreselleşme bağlamında eleştirel perspektiften tartışır.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerini Türkçe öğretiminde ders planı, etkinlik tasarımı ve ölçme-değerlendirme süreciyle bütünleştirir.
10 Çocuk edebiyatı metinlerinden hareketle yaratıcı yazma, drama, okuma çemberi gibi çağdaş öğretim yöntemlerini uyarlayarak özgün etkinlik önerileri geliştirir.
11 Dijital çocuk edebiyatı ürünlerini (e-kitap, uygulama, çevrimiçi okuma kulübü) eğitsel açıdan inceler, avantajlarını ve sınırlılıklarını değerlendirir.
12 Çocuk edebiyatı alanında yapılmış güncel akademik araştırmaları analiz eder, araştırma boşluklarını belirler.
13 Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerine dayalı özgün bir öğretim tasarımı ya da araştırma önerisi geliştirir ve sunar.
14 Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerine dayalı özgün bir öğretim tasarımı ya da araştırma önerisi geliştirir ve sunar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Hunt, P. (Ed.). (1999). Understanding children’s literature. Routledge.

Lukens, R. J., Smith, J. J., & Coffel, C. M. (2013). A critical handbook of children’s literature (9th ed.). Pearson.

Nodelman, P., & Reimer, M. (2003). The pleasures of children’s literature (3rd ed.). Allyn & Bacon.

Nikolajeva, M. (2009). Power, voice and subjectivity in literature for young readers. Routledge.

Colomer, T. (2010). New directions in picturebook research. Routledge.

Stephens, J. (1992). Language and ideology in children’s fiction. Longman.

Kiefer, B. Z., & Tyson, C. A. (2014). Charlotte Huck’s children’s literature (10th ed.). McGraw-Hill.

Grenby, M. O. (2008). Children’s literature. Edinburgh University Press.

Reynolds, K. (2011). Children’s literature: A very short introduction. Oxford University Press.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Çocuk edebiyatının Türkçe öğretimindeki yerini ve önemini yorumlar.
2 Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı kullanımını planlama
3 Çocuk edebiyatı ürünlerinde değer, kültür ve kapsayıcılık unsurlarını analiz etme
4 Yaratıcı ve dijital uygulamalar geliştirme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)