Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe Öğretiminde Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünleri | TEG 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | “Türkçe Öğretiminde Nitelikli Çocuk Edebiyatı Ürünleri” dersinin amacı; çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, gelişim sürecini ve eğitsel işlevlerini derinlemesine incelemek; nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerini belirleme, çözümleme ve Türkçe öğretimi bağlamında kullanma becerisi kazandırmaktır. Bu ders kapsamında öğrencilerin, çocuk edebiyatı ürünlerini estetik, dilsel, kültürel ve eğitsel ölçütler çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri, farklı türlere ait eserleri Türkçe öğretimi süreçlerine uyarlamaları yaratıcı ve dijital uygulamalar aracılığıyla çağdaş öğretim yöntemleri geliştirmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, tarihsel gelişim sürecini ve Türkçe öğretimindeki işlevlerini kapsamlı biçimde ele almaktadır. Çocuk edebiyatı ürünlerinde dil ve anlatım özellikleri, türsel çeşitlilik (masal, fabl, hikâye, şiir, roman, resimli kitap vb.), görsel unsurların işlevi, değer aktarımı, kültürel öğeler, kapsayıcılık boyutları derinlemesine incelenmektedir. Ayrıca, çocuk edebiyatı ürünlerinin Türkçe öğretimi ile ilişkisi, yaratıcı yazma, drama, okuma çemberi gibi çağdaş öğretim yöntemleriyle ilişkilendirilmesi ve dijital çocuk edebiyatı ürünlerinin eğitsel açıdan değerlendirilmesi üzerinde durulmaktadır. Ders süresince öğrenciler, nitelikli çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel bakış açısıyla analiz edecek, Türkçe öğretiminde uygulanabilecek özgün öğretim tasarımları geliştirecek ve alanyazına katkı sağlayacak akademik araştırma önerileri hazırlayacaklardır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çocuk edebiyatının Türkçe öğretimindeki yerini ve önemini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı kullanımını planlama | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Çocuk edebiyatı ürünlerinde değer, kültür ve kapsayıcılık unsurlarını analiz etme | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Yaratıcı ve dijital uygulamalar geliştirme | Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocuk edebiyatının kuramsal temellerini, tarihsel gelişimini ve Türkçe öğretimiyle ilişkisini eleştirel biçimde tartışır. | |
2 | Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerini belirlemede kullanılan ölçütleri analiz eder, akademik kaynaklar ışığında bu ölçütleri yeniden yorumlar. | |
3 | Çocukların gelişim özellikleri ile edebî türler arasındaki ilişkiyi kuramsal modellerle ilişkilendirerek değerlendirir. | |
4 | Çocuk edebiyatı metinlerinde dil, üslup ve anlatım özelliklerini edebî eleştiri yöntemleriyle çözümler. | |
5 | Masal, fabl, hikâye, şiir gibi türleri çocuk edebiyatı bağlamında karşılaştırır, Türkçe öğretiminde türlere özgü eğitsel katkıları yorumlar. | |
6 | Görsel unsurların çocuk edebiyatındaki işlevini kuramsal çerçevede değerlendirir ve farklı illüstrasyon tekniklerinin anlam kurma süreçlerine etkisini inceleyebilir. | |
7 | Çocuk edebiyatı ürünlerinde tema, değer aktarımı ve kültürel unsurları çözümleyerek Türkçe öğretiminde değer eğitimi bağlamında yeni uygulama önerileri geliştirir. | |
8 | Çocuk edebiyatı ürünlerini kültür aktarımı, çokkültürlülük ve küreselleşme bağlamında eleştirel perspektiften tartışır. | |
9 | Çocuk edebiyatı ürünlerini Türkçe öğretiminde ders planı, etkinlik tasarımı ve ölçme-değerlendirme süreciyle bütünleştirir. | |
10 | Çocuk edebiyatı metinlerinden hareketle yaratıcı yazma, drama, okuma çemberi gibi çağdaş öğretim yöntemlerini uyarlayarak özgün etkinlik önerileri geliştirir. | |
11 | Dijital çocuk edebiyatı ürünlerini (e-kitap, uygulama, çevrimiçi okuma kulübü) eğitsel açıdan inceler, avantajlarını ve sınırlılıklarını değerlendirir. | |
12 | Çocuk edebiyatı alanında yapılmış güncel akademik araştırmaları analiz eder, araştırma boşluklarını belirler. | |
13 | Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerine dayalı özgün bir öğretim tasarımı ya da araştırma önerisi geliştirir ve sunar. | |
14 | Nitelikli çocuk edebiyatı ürünlerine dayalı özgün bir öğretim tasarımı ya da araştırma önerisi geliştirir ve sunar. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Hunt, P. (Ed.). (1999). Understanding children’s literature. Routledge. Lukens, R. J., Smith, J. J., & Coffel, C. M. (2013). A critical handbook of children’s literature (9th ed.). Pearson. Nodelman, P., & Reimer, M. (2003). The pleasures of children’s literature (3rd ed.). Allyn & Bacon. Nikolajeva, M. (2009). Power, voice and subjectivity in literature for young readers. Routledge. Colomer, T. (2010). New directions in picturebook research. Routledge. Stephens, J. (1992). Language and ideology in children’s fiction. Longman. Kiefer, B. Z., & Tyson, C. A. (2014). Charlotte Huck’s children’s literature (10th ed.). McGraw-Hill. Grenby, M. O. (2008). Children’s literature. Edinburgh University Press. Reynolds, K. (2011). Children’s literature: A very short introduction. Oxford University Press.
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Çocuk edebiyatının Türkçe öğretimindeki yerini ve önemini yorumlar. |
2 | Türkçe öğretiminde çocuk edebiyatı kullanımını planlama |
3 | Çocuk edebiyatı ürünlerinde değer, kültür ve kapsayıcılık unsurlarını analiz etme |
4 | Yaratıcı ve dijital uygulamalar geliştirme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|