Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ekran Okuma ve Yazma TEG 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilerin dijital araçlar yoluyla ekran okuma ve yazma becerilerine yönelik ilkeleri ve özellikleri uygulamalı olarak kavraması ve değerlendirmesidir.
Dersin İçeriği Bilgisayar ve internetin yaygınlaşmasıyla çoklu tarz okuryazarlık kavramına bağlı olarak alanyazında ağ (web) okuma, görsel okuma, çevrimiçi okuma gibi okuryazarlık kavramlarına rastlanmaktadır. Bu kavramların oluşmasındaki temel etken, metinsel bilginin ekran aracılığıyla verilmesi ve okuma metinlerinin bilgisayar ortamına taşınarak bu ortamlarda elektronik metin şekline getirilmesidir. Bu bağlamda dersin içeriği şu şekilde sıralanmaktadır:
Ekran okuma ve yazmanın özelliklerinin tanıtılması, ekran okuma ve yazma üzerine yapılan yerli ve yabancı araştırmalar, ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmesi, ekran okuma ve yazma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ekran okumanın özelliklerini kavrar
2 Ekran okuma ve ekranik düşünme arasındaki ilişkiyi kavrar
3 Ekrana yazmanın özelliklerini kavrar
4 Ekran okuma ve yazmada kullanılan yöntem ve teknikleri kavrar.
5 Ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar.
6 Ekran okuma ve yazma araştırmalarını değerlendirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ekran Okuma ve Yazma Nedir?
2 Ekran Okuma ve Yazma Süreci
3 Ekran Okuma ve Yazmanın Özellikleri
4 Ekran Okuma ve Yazmanın Önemi
5 Ekran Okuma Araştırmaları
6 Ekran Okuma Araştırmaları
7 Ekrana Yazma Araştırmaları
8 Ekran Okumanın Zihinsel Etkileri ve Ekranik Düşünme
9 Ekran Okuma ve Yazma Becerilerini Geliştirme
10 Ekran Metinleri Hazırlama
11 Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme
12 Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme
13 Ekran okuma yöntem, teknik ve özelliklerini dikkate alarak etkinlik geliştirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14),1-20.
Ders Kaynakları • Brown, G.J. (2001). Beyond print: Reading digitally. Library Hi Tech, 19(4), 390-399.
• Grimshaw S., Dungworth N., McKnight, C. & Morris, A. (2007) .Electronic books: children’s reading and comprehension. British Journal of Educational Technology, 38(4), 583–599
• Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara: Nobel Yayınları.
• Güneş, F. (2009). Ekran Okumada Verimlilik, Kalkınmada Anahtar Verimlilik Gazetesi, Milli Prodüktivite Merkezi Aylık Yayın Organı, Sayı: 248, Ağustos, Ankara, s: 26-28.
• Ertem, İ.S. (2010). The Effect Of Electronic Storybooks On Strugglıng Fourthgraders’Readıng Comprehensıon, The Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET,9(4), 140-155.
• Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(3), 1-16
• Baydar, A. v. (2011). Bilgisayar Destekli Türkçe Öğretimi. Dünya Dili Türkçe Bilgi Şöleni Bildirileri 20-21 Kasım 2008, 99-104.
• Karasakaloğlu, Nuri; Saracaloğlu, A. Seda; Uça, Sanem. (2011). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Tutumları İle Bilgi Teknolojilerini Kullanama Düzeylerinin İncelenmesii. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), s. 26-36.
• Şahin, A., & Şahin, E. (2009). Türkçe Öğretiminde Teknoloji ve Materyal Kullanımı. A. Kırkılıç, & H. Akyol içinde, İlköğretimde Türkçe Öğretimi (s. 319-346). Ankara: Pegem.
• Tekbaş, Derya. (2011). Eğitimde Teknoloji Kullanımı. Gönüllü Eğitim Dergisi(17), 95-101.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Ekran okumanın özelliklerini kavrar
2 Ekran okuma ve ekranik düşünme arasındaki ilişkiyi kavrar
3 Ekrana yazmanın özelliklerini kavrar
4 Ekran okuma ve yazmada kullanılan yöntem ve teknikleri kavrar.
5 Ekran okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamalar yapar.
6 Ekran okuma ve yazma araştırmalarını değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
dersAKTSKredisi 6