Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretiminde Ders Kitapları TEG 519 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirir.
Dersin İçeriği Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır. Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Tartışma,
7 Türkçe ders kitaplarını dinleme/izleme becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
10 Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler. Beyin Fırtınası, Tartışma,
11 Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından inceler. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları
4 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri
5 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri
6 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri
7 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği
8 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi
9 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi
10 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi
11 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi
12 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi
14 Türkçe ders kitaplarının genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçe öğretiminin kuramsal temellerini ve yapılandırmacı yaklaşımın eğitimdeki yansımalarını analiz eder; bu bilgi birikimini öğretim sürecine uyarlamasını yapar.
2 Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin gelişimine yönelik çağdaş öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini kullanarak etkin öğrenme ortamları tasarlar.
3 Türkçe öğretiminde kullanılacak araç, gereç ve materyalleri pedagojik amaçlara uygun biçimde geliştirir, değerlendirir ve öğretim sürecine dahil eder.
4 Türkçe ders kitaplarını dil, anlatım, görsel tasarım ve beceri alanları açısından bilimsel ölçütlerle inceler; öğretimsel değerini değerlendirir.
5 Türkçe eğitimi alanında karşılaşılan sorunları belirler, araştırma temelli yöntemlerle çözümler üretir ve alana özgün katkılar sağlar.
6 Dil becerileriyle ilgili alanyazını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; araştırma ve uygulama sonuçlarını akademik etik ilkeler doğrultusunda raporlaştırır ve paylaşır.
7 Çocuk ve gençlik edebiyatının kuramsal temellerini, türlerini ve diğer edebiyat alanlarıyla ilişkisini analiz eder; bu bilgiyi Türkçe öğretimi sürecinde bütüncül biçimde kullanır.
8 Çocuk ve gençlik edebiyatı eserlerini değer, kültür, kapsayıcılık, dil ve estetik ölçütleri bakımından eleştirel olarak değerlendirir; uygun öğretim etkinlikleri planlar.
9 Çocuk edebiyatı ürünlerinden yararlanarak yaratıcı, dijital ve yenilikçi öğretim uygulamaları tasarlar; medya ve yayıncılık alanındaki güncel gelişmeleri alana uyarlayarak yorumlar.
10 Anadili eğitiminin tarihsel ve kuramsal temellerini ulusal ve uluslararası bağlamda karşılaştırmalı olarak analiz eder; farklı eğitim sistemlerinden elde edilen veriler ışığında Türkçe eğitimi programlarını eleştirel biçimde değerlendirir.
11 Klasik ve modern poetika anlayışlarını, Türk şiirinin dönemsel gelişimiyle ilişkilendirerek yorumlar; şiirsel metinlerde poetik ilkeleri çözümleyip uygular.
12 Akademik yazma süreçlerinde bilimsel araştırma ilkelerini, etik kuralları ve yöntemsel yaklaşımları uygular; Türkçe eğitimi alanına özgün katkılar sağlayacak araştırma raporları hazırlar.
13 Dil, düşünce, kültür ve eğitim arasındaki etkileşimi felsefi ve dilbilimsel kuramlar doğrultusunda değerlendirir; bu yaklaşımları Türkçe öğretiminde kuramsal bir perspektifle yorumlar.
14 Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine ilişkin kuramsal yaklaşımları ve dil edinimi modellerini değerlendirir; bu çerçevede öğrenen özelliklerine uygun öğretim tasarımları geliştirir.
15 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde materyal geliştirme ilkelerini kullanarak özgün, dijital ve etkileşimli öğretim materyalleri tasarlar ve değerlendirir.
16 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde etik ilkeleri gözetir; öğrenen çeşitliliğine duyarlı, kapsayıcı ve sürdürülebilir eğitim uygulamaları geliştirir.
17 Türkçe öğretimi alanındaki bilimsel kaynakları ve güncel araştırmaları eleştirel bir perspektifle analiz eder; alana katkı sağlayacak akademik çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17
1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini bilir.
2 Ders kitaplarının işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir.
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır.
4 Ders kitaplarını dil ve anlatım özellikleri bakımından değerlendirir.
5 Ders kitaplarını basım özellikleri bakımından değerlendirir.
6 Ders kitaplarını resim ve şekil özellikleri bakımından değerlendirir.
7 Türkçe ders kitaplarını dinleme/izleme becerisi açısından inceler.
8 Türkçe ders kitaplarını okuma becerisi açısından inceler.
9 Türkçe ders kitaplarını konuşma becerisi açısından inceler.
10 Türkçe ders kitaplarını yazma becerisi açısından inceler.
11 Türkçe ders kitaplarını dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından inceler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 1 5 5
Sözlü Sınav 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
dersAKTSKredisi 6