Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yönlendirilmiş Okumalar ve Seminer YBS 591 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin güncel yönetim, teknoloji ve bilgi sistemleri alanlarında yayımlanmış akademik çalışmaları sistematik bir bakış açısıyla inceleyerek eleştirel düşünme, bilimsel sorgulama ve akademik yazma becerilerini geliştirmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, farklı araştırma yöntemlerini (nicel, nitel, karma; sistematik literatür analizi, bibliyometrik analiz vb.) kullanılarak yapılmış makaleleri analiz edecek; veri toplama tekniklerini, yöntemsel yaklaşımları ve teorik çerçeveleri değerlendirmeyi; kendi özgün araştırma fikirlerini yapılandırmayı ve bilimsel etik ilkelerine uygun şekilde ifade etmeyi öğreneceklerdir. Bu sayede öğrencilerin akademik üretkenliklerini artırmaları, nitelikli seminer çalışmaları ortaya koymaları ve lisansüstü düzeyde bilimsel araştırma kültürünü içselleştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğrencilerin farklı araştırma yöntemlerini, veri toplama tekniklerini ve analiz yaklaşımlarını derinlemesine incelemelerini amaçlayan yönlendirilmiş okuma ve seminer çalışmalarını kapsar. Derste; nicel, nitel ve karma yöntemlerle yürütülmüş akademik makalelerin kritik edilmesi, araştırma sorusu-gerekçe-amaç uyumunun değerlendirilmesi, sistematik literatür incelemesi ve bibliyometrik analiz gibi çağdaş yöntemlerin anlaşılması, akademik yazım kurallarının uygulanması ve bilimsel etik ilkelerine uygun araştırma yapma becerilerinin geliştirilmesi üzerinde durulur. Öğrenciler dönem boyunca seçili makaleleri tartışır, kendi araştırma fikirlerini sunar ve yapılandırılmış akademik tartışmalara aktif biçimde katılır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı araştırma yöntemleriyle hazırlanmış akademik makaleleri analiz edebilir, yöntem–bulgu–tartışma uyumunu eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
2 Akademik yazım kurallarını doğru bir şekilde uygular ve araştırma tasarımı oluştururken metodolojik tutarlılık sağlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Öğrenci, seçtiği bir araştırma makalesini akademik standartlara uygun biçimde yapılandırarak; problem tanımı, yöntem, bulgular ve tartışma bölümlerini eleştirel düşünme çerçevesinde sunar ve sınıf içi tartışmayı yönetebilir. Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme,
4 Öğrenci, bir araştırma konusuna uygun akademik dergileri belirleyebilmek için indeks yapıları (Scopus, WoS, ABDC vb.), dergi etki değerleri ve yayım kapsamlarını analiz eder; kaliteli dergiyi ayırt edebilir ve dergi seçimini akademik temellere dayandırır. Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma,
5 Öğrenci, intihalden kaçınma, doğru atıf verme, veri güvenilirliği, şeffaf raporlama ve araştırmacı sorumlulukları gibi akademik etik ilkelerini açıklar ve kendi çalışmalarında bu ilkelere uygun davranır. Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. X
3 Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. X
4 Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. X
5 İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. X
6 Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. X
7 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
7 Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7
1 Farklı araştırma yöntemleriyle hazırlanmış akademik makaleleri analiz edebilir, yöntem–bulgu–tartışma uyumunu eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. 4 5 0 0 5 1 1
2 Akademik yazım kurallarını doğru bir şekilde uygular ve araştırma tasarımı oluştururken metodolojik tutarlılık sağlar. 5 4 0 1 4 3 3
3 Öğrenci, seçtiği bir araştırma makalesini akademik standartlara uygun biçimde yapılandırarak; problem tanımı, yöntem, bulgular ve tartışma bölümlerini eleştirel düşünme çerçevesinde sunar ve sınıf içi tartışmayı yönetebilir. 4 4 1 1 5 2 2
4 Öğrenci, bir araştırma konusuna uygun akademik dergileri belirleyebilmek için indeks yapıları (Scopus, WoS, ABDC vb.), dergi etki değerleri ve yayım kapsamlarını analiz eder; kaliteli dergiyi ayırt edebilir ve dergi seçimini akademik temellere dayandırır.
5 Öğrenci, intihalden kaçınma, doğru atıf verme, veri güvenilirliği, şeffaf raporlama ve araştırmacı sorumlulukları gibi akademik etik ilkelerini açıklar ve kendi çalışmalarında bu ilkelere uygun davranır. 4 5 3 1 4 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Final 1 20 20
Ödev 3 10 30
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 7