| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | MUH 590 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARAKİRAZ |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARAKİRAZ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin bilimsel düşünme ve araştırma yetkinliklerini geliştirerek, bilimsel mecralardaki bilgiyi eleştirel biçimde inceleyip değerlendirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin tüm aşamalarını (problem tanımı, hipotez geliştirme, veri toplama, analiz ve raporlama) bütüncül bir biçimde öğrenir. Ayrıca ders, öğrencilerin akademik kaynaklara erişim, makale değerlendirme, araştırma etiği ve bilimsel yazım konularında yetkinlik kazanmalarını ve gelecekte yürütecekleri bilimsel projelere sağlam bir altyapı oluşturmalarını hedefler. |
| Dersin İçeriği | Bu derste öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin temel aşamalarını kavrar ve uygulamalı olarak deneyimler. Araştırma konusunun belirlenmesi, problem tanımı, hipotez geliştirme, literatür taraması, veri toplama yöntemleri, örnekleme teknikleri, ölçüm araçları ve veri analizi gibi konular ayrıntılı biçimde ele alınır. Öğrenciler, akademik makale, tez ve raporlara erişim yöntemlerini (YÖKTEZ, Google Scholar, akademik veri tabanları vb.) öğrenir ve bu kaynaklardan elde ettikleri bilgileri bilimsel etik çerçevesinde kullanmayı uygular. Ders kapsamında ayrıca araştırma sonuçlarının raporlaştırılması, akademik yazım kuralları ve kaynak gösterme teknikleri üzerinde durulur. Uygulamalı etkinliklerle öğrencilerin araştırma becerilerini geliştirmesi amaçlanır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını planlayabilir ve uygulayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Akademik nitelikte literatür taraması yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Uygun veri toplama yöntemlerini seçip uygulayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Araştırma bulgularını etik ilkeleri göz önünde bulundurarak rapor formatında sunabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-1 | |
| 2 | Bilimle İlgili Kavramların Tartışılması-2 | |
| 3 | Bilimsel Araştırma Süreci | |
| 4 | Eleştirel Kaynak İncelemesi | |
| 5 | Kaynaklara erişim ve makale tarama | |
| 6 | Hipotez Geliştirme ve Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi | |
| 7 | Araştırma Evreni ve Örnekleme | |
| 8 | Ölçme ve Ölçekler | |
| 9 | Mülakat ve Gözlem | |
| 10 | Veri Türleri- Veri Toplama-Anket oluşturma | |
| 11 | Veri Türleri- Veri Toplama-Anket oluşturma | |
| 12 | Eleştirel Makale İncelemeleri | |
| 13 | Araştırma Raporu Yazımı | |
| 14 | SPSS, Jamovi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Coşkun, R., Altunışık, R. ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı (9. bs). Sakarya Yayıncılık |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | ||||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | ||||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilgi ve araştırma kavramlarını tartışarak bilimsel düşünme becerisi geliştirir | 4 | 4 | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını planlayabilir ve uygulayabilir | 4 | 4 | |||||
| 3 | Akademik nitelikte literatür taraması yapabilir | 4 | 4 | |||||
| 4 | Uygun veri toplama yöntemlerini seçip uygulayabilir | 4 | ||||||
| 5 | Araştırma bulgularını etik ilkeleri göz önünde bulundurarak rapor formatında sunabilir | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 40 | 40 |
| Final | 1 | 35 | 35 |
| Toplam İş Yükü | 171 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||