| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yalın Yönetim ve Üretim Teknikleri | EIS 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KAMİL TAŞKIN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Asuman Üstündağ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin üretim ve hizmet süreçlerinde süreçleri sistematik biçimde analiz edebilmesini, süreç akışlarını yeniden tasarlayabilmesini ve yalın yönetim prensiplerini stratejik düzeyde uygulayabilmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Derste yalın üretim ve yönetim sisteminin teknikleri anlatılmaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 5S’i bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bir süreç veya üretim hattı için mevcut durum değer akış haritası (VSM) oluşturabilir, darboğazları analitik olarak belirleyebilir ve iyileştirme fırsatlarını önceliklendirebilir. | ||
| 3 | Çekme sistemi, Kanban, JIT ve Heijunka gibi yalın araçlarını bilir | ||
| 4 | Takt time, döngü süresi, kapasite yükü, hat dengeleme gibi analitik araçları kullanarak üretim kapasitesini modelleyebilir ve akış performansını optimize edebilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yalın Yönetimin Temelleri ve Paradigma Değişimi | |
| 2 | Yalın Yönetimin Temelleri ve Paradigma Değişimi | |
| 3 | Değer, Değer Akışı ve Akış Düşüncesi | |
| 4 | VSM (Value Stream Mapping) I: Mevcut Durum Analizi | |
| 5 | 5S ve Görsel Fabrika: Standartlaşmanın Bilişsel Boyutu | |
| 6 | JIT (Just in Time), Kanban ve Çekme Sistemleri | |
| 7 | JIT (Just in Time), Kanban ve Çekme Sistemleri | |
| 8 | Jidoka, Hata Önleme ve Kalite Güvencesi | |
| 9 | Vize | |
| 10 | Jidoka, Hata Önleme ve Kalite Güvencesi | |
| 11 | Kaizen ve Sürekli İyileştirme Sistematiği | |
| 12 | Yalın Üretim Sistemlerinde İnsan Faktörü | |
| 13 | Yalın Tedarik Zinciri Yönetimi | |
| 14 | Yalın Dönüşüm: Değişim Yönetimi, Liderlik ve Kültür |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Taichi Ohno: Toyota Ruhu Dünyayı Değiştiren Makine |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. | X | |||||
| 3 | İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir. | X | |||||
| 4 | Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. | X | |||||
| 5 | Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. | X | |||||
| 7 | İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. | X | |||||
| 8 | Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 5S’i bilir | 5 | 4 | 4 | 2 | 1 | 5 | 5 | 3 |
| 2 | Bir süreç veya üretim hattı için mevcut durum değer akış haritası (VSM) oluşturabilir, darboğazları analitik olarak belirleyebilir ve iyileştirme fırsatlarını önceliklendirebilir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 |
| 3 | Çekme sistemi, Kanban, JIT ve Heijunka gibi yalın araçlarını bilir | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| 4 | Takt time, döngü süresi, kapasite yükü, hat dengeleme gibi analitik araçları kullanarak üretim kapasitesini modelleyebilir ve akış performansını optimize edebilir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| 2. Ara Sınav | 0 |
| Toplam | 100 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|