Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yalın Yönetim ve Üretim Teknikleri EIS 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KAMİL TAŞKIN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Asuman Üstündağ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin üretim ve hizmet süreçlerinde süreçleri sistematik biçimde analiz edebilmesini, süreç akışlarını yeniden tasarlayabilmesini ve yalın yönetim prensiplerini stratejik düzeyde uygulayabilmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Derste yalın üretim ve yönetim sisteminin teknikleri anlatılmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 5S’i bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Bir süreç veya üretim hattı için mevcut durum değer akış haritası (VSM) oluşturabilir, darboğazları analitik olarak belirleyebilir ve iyileştirme fırsatlarını önceliklendirebilir.
3 Çekme sistemi, Kanban, JIT ve Heijunka gibi yalın araçlarını bilir
4 Takt time, döngü süresi, kapasite yükü, hat dengeleme gibi analitik araçları kullanarak üretim kapasitesini modelleyebilir ve akış performansını optimize edebilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yalın Yönetimin Temelleri ve Paradigma Değişimi
2 Yalın Yönetimin Temelleri ve Paradigma Değişimi
3 Değer, Değer Akışı ve Akış Düşüncesi
4 VSM (Value Stream Mapping) I: Mevcut Durum Analizi
5 5S ve Görsel Fabrika: Standartlaşmanın Bilişsel Boyutu
6 JIT (Just in Time), Kanban ve Çekme Sistemleri
7 JIT (Just in Time), Kanban ve Çekme Sistemleri
8 Jidoka, Hata Önleme ve Kalite Güvencesi
9 Vize
10 Jidoka, Hata Önleme ve Kalite Güvencesi
11 Kaizen ve Sürekli İyileştirme Sistematiği
12 Yalın Üretim Sistemlerinde İnsan Faktörü
13 Yalın Tedarik Zinciri Yönetimi
14 Yalın Dönüşüm: Değişim Yönetimi, Liderlik ve Kültür
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Taichi Ohno: Toyota Ruhu

Dünyayı Değiştiren Makine

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. X
2 Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. X
3 İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir. X
4 Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. X
5 Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. X
6 Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. X
7 İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. X
8 Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 5S’i bilir 5 4 4 2 1 5 5 3
2 Bir süreç veya üretim hattı için mevcut durum değer akış haritası (VSM) oluşturabilir, darboğazları analitik olarak belirleyebilir ve iyileştirme fırsatlarını önceliklendirebilir. 5 5 4 5 3 3 5 4
3 Çekme sistemi, Kanban, JIT ve Heijunka gibi yalın araçlarını bilir 5 3 4 5 5 5 4 4
4 Takt time, döngü süresi, kapasite yükü, hat dengeleme gibi analitik araçları kullanarak üretim kapasitesini modelleyebilir ve akış performansını optimize edebilir. 5 4 4 5 5 4 2 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
2. Ara Sınav 0
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)