| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Marmara Bölgesi Bizans Sanatı Araştırmaları | SAN 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Lisans programındaki Bizans Mimarisi dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLİN ÇORUHLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Dr. Mert Ağaoğlu |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Marmara bölgesinde bulunan Bizans taşınmaz kültür varlıklarının dönem ve bölgesel özellikleri ile ayırd edebilme ve değerlendirebilme. Yüzey araştırmaları ile yeni örnekler kazandırma |
| Dersin İçeriği | Marmara Bölgesi´nde gelişen Bizans Sanatı hakkında yapılan araştırmaların tetkiki. Bizans kültürünün bölge sanatına etkileri. Bizans anıtsal mimarisisinin başkent ve taşra üslupları içerisinde detaylı analizi. Çevre kültürlerin etkileri ve yansımalarının değerlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Konu ile ilgili literatür bilgisine hakim olur ve takip eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Tarihi olayların sanat üzerindeki etkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Malzeme ve teknik üzerinden Bizans mimarisinin gelişimini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Bölge coğrafyası içindeki Bizans sanatını tasnifleyip gelişimini analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
| 5 | Bizans Mimarisi ile çağdaş kültürlerin eserlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir | Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Konu ile ilgili bilimsel araştırma ve yazı hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş: Tanımlar, bölgesel araştırmalar ve yayınların kronolojisi | |
| 2 | Bizans kültürünün bölge içerisindeki gelişimi | |
| 3 | Bizans mimarisinde yapı tipleri, plan gelişimi | |
| 4 | Erken Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
| 5 | Orta Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
| 6 | Geç Bizans dönemi Dini mimari örneklerinde plan, cephe, taşıyıcı sistem ve örtü sistemi | |
| 7 | Mimari plastik ve mimari elemanlar; kapı, kemer, sütun, sütun başlıkları, mimariye bağımlı heykel ve rölyef | |
| 8 | Sivil mimari; Kaleler, kuleler, surlar, sarnıçlar, hipodrom, köprüler | |
| 9 | Sivil Mimari; Saraylar ve köşkler | |
| 10 | Mimari değerlendirme | |
| 11 | Mimari plastik; duvar resmi (fresk ve mozayık) | |
| 12 | Mimari plastik; taban döşemeleri (mozayık ve opussektila) | |
| 13 | Duvar örme tekniklerinde ve cephe özelliklerinde bölgesel ve kronolojik sorgulama | |
| 14 | Sunumlar ve değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
| Ders Kaynakları | Grabar, A. (1936), Lempereur dans lart byzantin, Strassburg. ÇORUHLU TÜLİN,Çelebi Fevzi (2016). Anadolu ve kafkasya İlişkileri İçerisinde Ani Gürcü Kilisesindeki Müjde sahnesinin Yeri(10-13.yüzyıllar). XX.Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmalar Sempozyumu Bildirileri, 2, 863-876. (Tam Metin Bildiri/Sözlü Sunum)(Yayın No:3827972)
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
| 4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
| 8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Konu ile ilgili literatür bilgisine hakim olur ve takip eder | ||||||||
| 2 | Tarihi olayların sanat üzerindeki etkilerini kavrar | ||||||||
| 3 | Malzeme ve teknik üzerinden Bizans mimarisinin gelişimini yorumlar | ||||||||
| 4 | Bölge coğrafyası içindeki Bizans sanatını tasnifleyip gelişimini analiz eder | ||||||||
| 5 | Bizans Mimarisi ile çağdaş kültürlerin eserlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir | ||||||||
| 6 | Konu ile ilgili bilimsel araştırma ve yazı hazırlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 40 | 40 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||