| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Paleografi ve Epigrafi | ITS 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bilimsel araştırmalarda en önemli kaynaklardan olan arşiv belgelerini ve kitabeleri tanımak ve bu belgelerden istifade etme yollarını öğrenmek |
| Dersin İçeriği | El yazması eserler, arşiv belgeleri, mimari kitabeler, mezar taşları vb. yazılı kaynakların tanıtımı ve bu belgelerden okuyarak istifade etme yolları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Arşiv kavram ve ıstılahlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Arşiv belgelerini ve çeşitlerini tanır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Belgelerde kullanılan yazı türlerini ayırt eder. | Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Mimari kitabeleri ve mezar taşlarını okur. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Yazılı belge ve kitabeleri kaynak olarak kullanır. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Metinlerle ilgili okuma, tarihlendirme ve dönem sorunlarını çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Paleografi ve Epigrafi Kavramları | |
| 2 | Epigrafi ile Paleografinin Diğer Bilim Dallarıyla Münasebetleri | |
| 3 | İslam Dünyasında Yazının İnkişafı ve Yazı Çeşitleri | |
| 4 | Osmanlı Arşivleri ve Arşiv Belgeleri | |
| 5 | Arşiv Istılahları | |
| 6 | Arşiv Metinlerini Okuma Çalışması | |
| 7 | Rik´a Metin Okumaları | |
| 8 | Ta´lik Metin Okumaları | |
| 9 | Divani Metin Okumaları | |
| 10 | Kitabelerde Kullanılan Yazı Çeşitleri | |
| 11 | Mimari Kitabeler ve Araştırmalardaki Önemi | |
| 12 | Mezar Kitabeleri ve Kitabelerden İstifade Yöntemleri | |
| 13 | Kitabeleri Okuma Çalışmaları | |
| 14 | Kitabeleri Okuma Çalışmaları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Baltacı, C. (1989): İslam Paleografyası, İstanbul: MÜ. İlahiyat Vakfı Yayınları. |
| Ders Kaynakları | [2] Kütükoğlu, M.S. (1998): Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı. [3] Karamağaralı, B. (1992): Ahlat Mezar taşları, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. [4] Uğur, Ahmet (1994), Epigrafi ve Paleografi, Kayseri. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Arşiv kavram ve ıstılahlarını açıklar. | ||||||||||
| 2 | Arşiv belgelerini ve çeşitlerini tanır. | ||||||||||
| 3 | Belgelerde kullanılan yazı türlerini ayırt eder. | ||||||||||
| 4 | Mimari kitabeleri ve mezar taşlarını okur. | ||||||||||
| 5 | Yazılı belge ve kitabeleri kaynak olarak kullanır. | ||||||||||
| 6 | Metinlerle ilgili okuma, tarihlendirme ve dönem sorunlarını çözer. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Ödev | 2 | 14 | 28 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||