Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarıhte Ötekı Sorunu: Hrıstıyanlar Örneğı ITS 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarih çalışmalarında materyalleri objektif değerlendirebilme ölçütünü ve karşılaşılan sorunları ele almak

Dersin İçeriği

Tarihçilik, Ötekinin Tarihi, Hristiyanlar Örneği Bağlamında Tarihçilerin Aynı Konuya Bakış Açılarının İncelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih materyallerinin günümüze geliş şekillerini anlatır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Rivayetlerin taşıdığı sorunları tanır. Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Malzemeyi obje-süje ilişkisi içinde farklı açılardan sorgular. Deney ve Laboratuvar,
4 Ötekinin tarihi ile ilgili sorunları değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Tarafsız ve objektif bir tarihçiliğinin mümkünlüğünü tartışır. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
6 Objektif tarihçilik becerisi gösterir. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama,
7 Hristiyanların siyasi ve sosyal tarihini bilir. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
8 İslam toplumunda yaşayan diğer unsurlarla benzetişim kurar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihçilik -
2 Tarih Yazıcılığı ve "Öteki" Kavramı -
3 Ötekiyle İlgili Tarihsel Dokümanların Temel Sorunları -
4 Kaynaklarda Yer Alan Ötekilerle İlgili Malzemenin Genel Karakteri -
5 Kur´an´da Öteki -
6 Hadis Kaynaklarında Öteki -
7 Özelde Hristiyanlarla İlgili Malzemelere Genel Bir Bakış -
8 Tarihte Öteki Bağlamında Siyasi Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
9 Tarihte Öteki Bağlamında Siyasi Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
10 Tarihte Öteki Bağlamında Sosyal Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
11 XI. Yüzyıl Sonrası Ait Bazı Örnekler -
12 "Öteki" Tarafından Yazılmış Olan Tarih Kitaplarının Analizi -
13 Said b. Batrîk´in Tarih Adlı Kitabının Bu Kontekste İncelenmesi -
14 Menbicî´ye Ait Tarih Adlı Eserin Bu Bağlamda İncelenmesi -
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Öztürk, Levent (2012), İslam Toplumunda Hristiyanlar, Ensar Neşriyat, İstanbul.
[2] Atiya, Aziz S. (1991), A History of Eastern Christianity, New York.
[3] Cheikho, Louis (1999), en-Nasrâniyye ve Âdâbuhâ beyne Arabi?l-Câhiliyye (Le Christianisme et la Littérature Chrétienne), 2. baskı, Beyrut.
[4] Fayda, Mustafa (1989), Hz. Ömer Zamanında Gayr-ı Müslimler, İstanbul.
[5] Hitti, Philip K. (1981), Siyâsî ve Kültürel İslam Tarihi (trc. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarih materyallerinin günümüze geliş şekillerini anlatır. 4
2 Rivayetlerin taşıdığı sorunları tanır. 3
3 Malzemeyi obje-süje ilişkisi içinde farklı açılardan sorgular. 4
4 Ötekinin tarihi ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
5 Tarafsız ve objektif bir tarihçiliğinin mümkünlüğünü tartışır. 3
6 Objektif tarihçilik becerisi gösterir.
7 Hristiyanların siyasi ve sosyal tarihini bilir. 4
8 İslam toplumunda yaşayan diğer unsurlarla benzetişim kurar. 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6