Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Milli Mücadele Dönemi Sosyal Tarihi | UTR 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, Milli Mücadele dönemini toplumsal yapıda yaşanan dönüşümler çerçevesinde ele almayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, savaş yıllarında Anadolu toplumunun gündelik yaşamı ile kadınların, çocukların ve farklı sosyal kesimlerin deneyimleri incelenecektir. Kuvayı Milliye hareketi, kongreler ve Müdafaa-yı Hukuk Cemiyetleri ile muhacir ve mültecilerin toplumsal yaşama etkileri ele alınacaktır. Böylece öğrencilerin, dönemi sosyal tarih perspektifiyle çok boyutlu ve analitik bir yaklaşımla yorumlayabilmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Milli Mücadele sürecinde Anadolu toplumunun gündelik yaşamı, sosyal yapısı ve toplumsal tepkileri ele alınacaktır. Ders kapsamında Kuvayı Milliye hareketi, kongreler, Müdafaa-yı Hukuk Cemiyetleri ile muhacir ve mültecilerin yarattığı sosyal etkiler değerlendirilecektir. Kadınların, çocukların ve farklı toplumsal grupların bu dönemdeki konumları, sosyal tarih perspektifiyle incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1)Kurtuluş Savaşı yıllarında sosyal politikalarının belirlendiği şartları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | 2)Kurtuluş Savaşı yıllarında toplumsal hayatta yaşanan sıkıntıları anlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | 3)Savaş yılları ile günümüz sosyal politikaları ve gelişmeleri sosyal tarih perspektifinden değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | 4)Belirtilen dönem aralığındaki sosyal yardım anlayışının günümüz sosyal yardım anlayışıyla olan benzerliklerini ve farklılıkları inceler | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | 5)Geçmişteki sosyal yardım politikalarıyla günümüz sosyal yardım politikaları hakkında analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | II. Meşrutiyet sonrası sosyal politika uygulamaları ve İttihat ve Terakki’nin getirdiği yeni açılımların incelenmesi | |
2 | Birinci Dünya Savaşı yıllarında toplumsal yaşantı ve savaşın toplum üzerindeki etkisini inceleme | |
3 | Kurtuluş Savaşı yıllarında toplumun genel görünümü, Ülkede yaşanan işgaller ve bu işgallere verdiği tepki doğrultusunda toplumun Kurtuluş Savaşı karşısındaki tavrı | |
4 | Kurtuluş Savaşı yıllarında toplumsal katmanlar ve devletin bu gruplar karşısındaki duruşu | |
5 | Kurtuluş Savaşı yıllarında TBMM Hükümeti’nin sosyal politika hedeflerinin belirlenmesi | |
6 | Belirlenen sosyal politikalar çerçevesinde yapılan ilk uygulamalar ve hükümet programlarının bu bağlamda değerlendirilmesi | |
7 | İstanbul Hükümeti’nin toplumsal politikalarının değerlendirilmesi (Bu noktada özellikle TBMM’ye devrettiği miras üzerinde yoğunlaşılacaktır) | |
8 | Kurtuluş Savaşı yıllarında Türkiye’de çalışma ilişkileri, tarım ve sanayinin değerlendirilmesi. Kurtuluş Savaşı yıllarında sosyal güvenlik anlayışı | |
9 | Kurtuluş Savaşı yıllarında TBMM Hükümeti’nin yardımına muhtaç gruplara yönelik uygulamaları (Kadınlar, çocuklar, yaşlılar, acizler, felaketzedeler vb) | |
10 | Kurtuluş Savaşı yıllarında muhacir ve mülteciler ve TBMM Hükümeti’nin bu gruplara yönelik sosyal politikaları | |
11 | Uygulanan sosyal politikaların mali kaynaklarının incelenmesi | |
12 | Devletin sosyal politikalarında yardımcı olan kurumlar ve yardım/bağış amacıyla çalışan cemiyetler | |
13 | Kurtuluş Savaşı sosyal politikalarına sosyal tarih perspektifinden bakılarak genel değerlendirmeler yapmak | |
14 | Kurtuluş Savaşı yıllarında izlenen siyasetin Cumhuriyet’in ilanında sonra belirlenecek politikalara yaptığı etkinin incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. 75 Yılda Çarkları Döndürenler, İstanbul 1999. 16. Bülent Tanör, Yerel Kongre İktidarları, İstanbul 2022 17. Erik Jan Zürcher, Milli Mücadelede İttihatçılık, İstanbul 2005 18. Ahmet Demirel, Birinci Meclis’te Muhalefet, İstanbul 1994 19. İlhan Tekeli- Selim İlkin, Cumhuriyetin Harcı 1: Köktenci Modernitenin Doğuşu, İstanbul 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | T.C. Tarihi alanında araştırma tekniklerine hakim olma | X | |||||
2 | Araştırma yöntemleri ve kuramsal uygulamalarda ustalaşma. | X | |||||
3 | T.C. Tarihi alanına bilimsel çalışmalarıyla katkıda bulunma. | X | |||||
4 | Metin değerlendirme ve eleştirme becerisi kazanma. | X | |||||
5 | Alanında yeni fikirler ve bilgiler ortaya koyma. | X | |||||
6 | Diğer alanlarla ortak çalışabilme yöntemlerine sahip olma. | X | |||||
7 | Bilişim teknolojilerine hakim olma. | X | |||||
8 | Bitirme Projesi ile ilgili en az bir akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Ulusal ve uluslararası platformlarda çalışma alanı ile ilgili iletişim kurabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
10 | Etik ve ahlaki konularda alanının gerektirdiği ilkelere sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1)Kurtuluş Savaşı yıllarında sosyal politikalarının belirlendiği şartları analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
2 | 2)Kurtuluş Savaşı yıllarında toplumsal hayatta yaşanan sıkıntıları anlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
3 | 3)Savaş yılları ile günümüz sosyal politikaları ve gelişmeleri sosyal tarih perspektifinden değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
4 | 4)Belirtilen dönem aralığındaki sosyal yardım anlayışının günümüz sosyal yardım anlayışıyla olan benzerliklerini ve farklılıkları inceler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
5 | 5)Geçmişteki sosyal yardım politikalarıyla günümüz sosyal yardım politikaları hakkında analiz eder | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 37 |
2. Ödev | 38 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 2 | 25 | 50 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,2 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |