| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırması | YBS 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | İşletme Matematiği |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ADEM AKBIYIK, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KOÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin iş dünyasında karşılaşabilecekleri farklı türdeki problemleri modelleyebilmesi, çözümleyebilmesi, yaptıkları çözümleri yorumlayabilmesi için gerekli temel yetkinliklerin kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Ders; Doğrusal Programlama, Ulaştırma ve Atama Problemleri, Tamsayılı Programlama, Simpleks çözüm methodu, dualite, duyarlıKonularını içermektedir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek | Soru-Cevap, Tartışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek | Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
| 4 | Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak | Anlatım, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 2 | Doğrusal Programlama Modeli Örnekleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 3 | Grafik çözüm | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 4 | Simpleks Yöntem I | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 5 | Simpleks Yöntem II | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 6 | Dualite | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 7 | Duyarlılık analizi | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 8 | Duyarlılık analizi | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Ulaştırma problemleri I | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 11 | Ulaştırma problemleri II | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 12 | Atama problemleri I | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 13 | Atama problemleri II | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| 14 | Yazılım Destekli Problem Çözümleri | Sayısal Yöntemlerde Problem Çözümleri ve Bilgisayar Destekli Uygulamalar (Tütek vd.) ilgili kısımlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yönetim Bilimi, Murat Ayanoğlu, Sakarya Kitabevi, 2006 |
| Ders Kaynakları | 1-) Yöneylem Araştırması, Hamdy A.Taha; (Çevirenler: Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf), Literatür Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerileri ne sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | X | |||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | X | |||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | X | |||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karar verme sürecinde karşılaşılabilecek çeşitli yöntem ve kavramlar hakkında temel bilgileri edinmek | |||||||||
| 2 | Farklı problem türlerini analiz edip, bu problemleri uygun yöntemle çözülmesi adına modelleyebilmek | |||||||||
| 3 | Hangi tür sayısal yöntemin, hangi problem türünü çözmede yardımcı olabileceğini belirleyebilmek | |||||||||
| 4 | Sayısal teknikler ile başlangıç seviyesinde çözümler gerçekleştirebilmek | |||||||||
| 5 | Çözümü yapılmış problemi uygun kriterlerle birlikte yorumlamak | |||||||||
| 6 | Yorumlama sonucu elde edilecek bilginin karar verme sürecinde uygun biçimde kullanılmasını kavramak |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||