Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İkinci Dünya Savaşı’Ndan 1980 Darbesine Türkiye’Nin Sosyo-Ekonomik Tarihi | TAR 644 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, Türkiye'nin 1940'lardan 1980'e uzanan dönemde yaşadığı sosyo-ekonomik dönüşümleri tarihsel bağlamda analiz etmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin, savaş sonrası kalkınma modelleri, sınıf dinamikleri ve devlet politikaları arasındaki ilişkiyi derinlemesine kavramaları hedeflenmektedir. Aynı zamanda toplumsal hareketler, kentleşme, işgücü yapısı ve refah politikaları gibi başlıklar eleştirel perspektifle ele alınacaktır. Ders, öğrencilerin ekonomik değişimin toplumsal yapı üzerindeki etkilerini karşılaştırmalı ve disiplinlerarası bir yaklaşımla değerlendirme becerisi kazanmalarını hedefler. |
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | ||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
5 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cumhuriyetin ilanından Atatürk’ün ölümüne kadarki dönemin sosyo-ekonomik temelleri ve devletin yeniden inşası süreci değerlendirilecektir. | |
2 | Tek parti yönetimi altında şekillenen “Milli Şef” dönemi ile bürokratik merkezileşme, devletçilik ve savaş ekonomisinin temel özellikleri incelenecektir | |
3 | İkinci Dünya Savaşı’nın Türkiye üzerindeki etkileri; ekonomi, toplumsal yapılar ve devlet politikaları bağlamında ele alınacaktır | |
4 | Savaş sonrası siyasal liberalizasyon çabaları ve 1946’da başlayan çok partili hayata geçiş süreci; toplumsal dinamiklerle birlikte değerlendirilecektir | |
5 | Demokrat Parti’nin iktidara gelişiyle birlikte uygulanan ekonomi politikaları, seçim stratejileri ve mali yönelimler incelenecektir | |
6 | Demokrat Parti dönemindeki toplumsal dönüşüm, siyasal gerilimler ve 27 Mayıs 1960 Darbesi’ne uzanan süreç tartışılacaktır | |
7 | 27 Mayıs sonrasında kurulan askeri yönetim, Milli Birlik Komitesi (MBK) üyeleri, anayasal değişiklikler, tasfiyeler ve Yassıada yargılamaları değerlendirilecektir | |
8 | Ara sınav | |
9 | 1961 Anayasası sonrasında yaşanan siyasal çoğullaşma (1961–1965), planlı kalkınma girişimleri, sanayileşme politikaları, iç göç ve toplumsal muhalefet unsurları analiz edilecektir | |
10 | Adalet Partisi’nin iktidar yıllarında yaşanan ekonomik dönüşümler, kentleşme dinamikleri ve sınıfsal yapının değişimi değerlendirilecektir | |
11 | 12 Mart 1971 Muhtırası öncesi ve sonrasında yaşanan siyasi kriz, ordu-siyaset ilişkisi ve geçici otoriter rejim yapısı incelenecektir | |
12 | 1970’li yıllarda siyasal kutuplaşma bağlamında CHP-MSP Koalisyonu, toplumsal çatışmalar ve devletin kriz yönetimi ele alınacaktır | |
13 | 1970’li yıllarda yükselen muhalif hareketler: öğrenci hareketleri, işçi direnişleri, grevler ve sendikal mücadeleler sosyo-ekonomik bağlamda tartışılacaktır | |
14 | 12 Eylül 1980 Darbesi öncesi yaşanan siyasal istikrarsızlık, ekonomik krizler, artan şiddet ortamı ve darbeye giden sürecin iktisadi ve toplumsal nedenleri değerlendirilecektir |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 | |||||||||||
5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|