| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Endüstriyel Kontrol | EEM 442 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İRFAN YAZICI | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Tasarımsal pencereden endüstriyel otomasyon dünyasına girebilmenin yolunu öğrenip ,temel durumlara ait otomasyonel çözüm üretebilecek konuma gelmek.endüstriyel otomasyon uygulamaları gerçekleyebilmek | 
| Dersin İçeriği | Kumanda sistemlerinin yapısı ,haberleşme dünyası için standartlar otomasyonel sistemlere genel bakış,sıralı kontrol,hareket kontrolü,süreç denetimi,veri yönetimi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel kontrol sistemleri ve bileşenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Endüstriyel kontrol sistemlerini kullanarak verilen kontrol senaryosunu süreçlere uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | PLC mimarisi ve çevre birimleri | |
| 2 | PLC işletim sistemi, çevrimi ve hafıza yapısı | |
| 3 | PLC Programlama dilleri, komut kümesi (Temel mantık komutları, Zamanlayıcı, Sayıcılar) | |
| 4 | PLC komut kümesi; (devam) (Veri transfer ve Aritmetik İşlem Komutları, Akış Kontrol Komutları, Kesme Yapıları, Fonksiyon Yapıları) | |
| 5 | Endüstriyel kumanda sistemlerinin PLC tabanlı gerçeklenmesi ve DCS ye dayalı kontrol sistemleri | |
| 6 | DCS ve SCADA sistemleri | |
| 7 | DCS ve SCADA sistemleri (devam) | |
| 8 | Kontrol sistemleri için analog-sayısal (ADC) ve sayısal-analog (DAC) dönüştürücüler ve seçimi, PLC lerde ADC,DAC ve PWM yapılarının kullanımı) | |
| 9 | PI, PD ve PID kontrolörlerin sayısal işlemcide gerçeklenmesi | |
| 10 | Sensörler (sıcaklık, hız, seviye, akım, gerilim, vb) ve modelleri | |
| 11 | Sinyal düzenleyici devreler ve tasarımı | |
| 12 | Kontrol sistemlerinde güç kuvvetlendiriciler ve sürücü tasarımı | |
| 13 | Örnek Sayısal İşlemci Tabanlı Endustriyel Kontrol Uygulamaları-1 (DC Motor Kontrolü, Sıcaklık Kontrolü, Sıvı-Seviye Kontrolü, DC-DC Dönüştürücü Kontrolü, vb.) | |
| 14 | Örnek Sayısal İşlemci Tabanlı Endustriyel Kontrol Uygulamaları-2 | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. A.J. Crispin “Programmable logic Controller and their applications”, third edition, Prentice Hall, 1995. 2. S.Kurtulan . , “PLC ile Endüstriyel Otomasyon”, ITU yayınları,2003. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel kontrol sistemleri ve bileşenlerini açıklar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Endüstriyel kontrol sistemlerini kullanarak verilen kontrol senaryosunu süreçlere uygular | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Proje / Tasarım | 20 | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| 2. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | 
| Ödev | 4 | 6 | 24 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 5 | 5 | 
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||