| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Enerji İletim Sistemleri | EEM 435 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN | 
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ALİ YALÇIN, | 
| Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Talha Enes GÜMÜŞ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Elektrik enerjisi kullanımı ve üretimi kadar iletimi de diğer enerji türleri ile kıyaslandığında en optimum/yaygın çözümdür. Dersin amacı da; Matematik, Devreler, Alanlar, Elektrik Makineleri ve Yüksek Gerilim gibi derslerde edinilen bilgileri de kullanarak, iletim sistemlerinin analizlerini ve tasarımı yapacak bilgi ve beceri kazandırmaktır. | 
| Dersin İçeriği | İletim sistemlerinin dengeli üç-fazlı modelleri, sistem elemanlarının (generatörler, trafolar, yüklerin) modelenmesi, iletim hatlarının modellenmesi, bara admitans matrisi, simetrili bileşenler dönüşümü, simetrili bileşenler ile iletim sistemlerinin asimetrik modelleri, arızalar, kısa devreler, yük akışı. | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|   | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Enerji iletim sistemlerinin; makinalar, hatlar, yükler gibi ana bileşenlerini modeller. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 2 | Enerji iletim sistemlerinin dengeli ve dengesiz çalışma koşullarında çözümlemelerini yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 3 | Yük akışı hesaplamaları ve analizleri yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | İletim sistemlerinde değişik arıza analizleri tekniklerini kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Sürekli sinüsoidal hal, fazör kavramı | |
| 2 | Enerji iletim sistemlerinin dengeli modelleri. Birim Değerler (pü), enerji iletim sistemlerine uygulanması | |
| 3 | Enerji iletim sistemi elemanları; generatörler, trafolar, yükler, hatlar | |
| 4 | Enerji iletim hatları; R, L, C hat parametreleri; A, B, C, D hat sabitleri | |
| 5 | Kısa, orta, uzun mesafeli hatların modellenmesi | |
| 6 | Orta uzunluktaki hatların nominal devreleri, uzun hatların eşdeğer modelleri | |
| 7 | Simetrili bileşenler, tanımı, temel teoremleri, güç ifadesi | |
| 8 | Gerilim ve akım dengesizliklerinde simetrili bileşenlerin uygulanması | |
| 9 | Generatör, trafo, iletim hattı ve yüklerin dizi bileşenleri ve dizi bileşen devreleri | |
| 10 | Simetrik ve simetrik olmayan arıza analizleri | |
| 11 | Bara empedans ve admitans modelleri, modeller üzerinde değişiklikler | |
| 12 | Enerji nakli; Seri Kompanzasyon | |
| 13 | Yük akışı, temel kavramlar, yöntemler, programlar | |
| 14 | Elektrik güç sistemleri kontrolü; FACTS, DA Eneji İletimi | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | http://yalcin.sakarya.edu.tr | 
| Ders Kaynakları | Elektrik Güç Sistemlerinin Analizi,  Hüseyin ÇAKIR, YTÜ. Ders Notları (SABiS Üzerinde) | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Enerji iletim sistemlerinin; makinalar, hatlar, yükler gibi ana bileşenlerini modeller. | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||
| 2 | Enerji iletim sistemlerinin dengeli ve dengesiz çalışma koşullarında çözümlemelerini yapabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
| 3 | Yük akışı hesaplamaları ve analizleri yapabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||
| 4 | İletim sistemlerinde değişik arıza analizleri tekniklerini kullanabilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 20 | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 12 | 12 | 
| Toplam İş Yükü | 112 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||