| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Elektrikle Tahrik | EEM 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | EEM309 Elektrik Makineleri I ve EEM310 Elektrik Makineleri II dersleri alınmış olmalıdır. | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN | 
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN, | 
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr.Barış Cevher | 
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim | 
| Dersin Amacı | Elektrikle tahriğin önemini kavratıp, sürücü, motor ve iş makinalarının oluşturduğu tahrik sistemi davranışlarının belirlenmesi ve gerekli elektriksel donanımları seçme becerisini kazandırmak. | 
| Dersin İçeriği | Tahrik sistemlerinin tarihi gelişimi, elektrikle tahrik, elektrik motorları karakteristiklerinin sınıflandırılması, döner sistemin dinamiği ve kararlı çalışma noktalarının belirlenmesi, tahrik sisteminde hızlanma - hız değişimi - durma süresinin belirlenmesi, iş makinaları karakteristikleri, kesikli çalışma - 4 bölgeli çalışma, motor sürücüleri yol verme- hız ayarı ve düzeneklerin seçimi, frenleme, tahrik sisteminin modellenmesi ve simülasyonu, motor seçimi | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1b) | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | 
| 2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1b) | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2ab) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1b) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1b) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ1b-PÇ2ab) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2ab) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Elektrikle Tahriğin Gelişimi ve Endüstrideki Önemi | |
| 2 | Elektrikle tahrik sistemlerinin çeşitleri | |
| 3 | Elektrik motorlarının dış karakteristikleri | |
| 4 | Elektrikle tahrik sisteminin dinamiği | |
| 5 | Elektrikle tahrik sistemlerinin kararlı çalışma koşulu | |
| 6 | Tahrik sisteminde hız değişimi: yol alma, hız değiştirme ve frenleme zamanlarının incelenmesi. İş makinelerinin karakteristikleri | |
| 7 | Tahrik gücünün belirlenmesi. Elektrik motorlarının modellenmesi. Uygulamalar. | |
| 8 | Mekanik yüklerin modellenmesi ve tahrik sisteminin simülasyonu. Simulasyon uygulaması | |
| 9 | Uygulamalar | |
| 10 | Dört bölgeli çalışma. | |
| 11 | Hız ayar ve frenleme yöntemleri ve simulasyonlar. | |
| 12 | Motor sürücüleri ve seçimi. | |
| 13 | Motor seçimi | |
| 14 | Yanlış motor seçiminin getirdiği sorunlar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr | 
| Ders Kaynakları | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1b) | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1b) | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2ab) | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1b) | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1b) | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ1b-PÇ2ab) | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2ab) | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 70 | 
| 1. Kısa Sınav | 15 | 
| 1. Ödev | 15 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 | 
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 | 
| Ödev | 2 | 8 | 16 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||