Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrikle Tahrik | EEM 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | EEM309 Elektrik Makineleri I ve EEM310 Elektrik Makineleri II dersleri alınmış olmalıdır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr.Barış Cevher |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Elektrikle tahriğin önemini kavratıp, sürücü, motor ve iş makinalarının oluşturduğu tahrik sistemi davranışlarının belirlenmesi ve gerekli elektriksel donanımları seçme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Tahrik sistemlerinin tarihi gelişimi, elektrikle tahrik, elektrik motorları karakteristiklerinin sınıflandırılması, döner sistemin dinamiği ve kararlı çalışma noktalarının belirlenmesi, tahrik sisteminde hızlanma - hız değişimi - durma süresinin belirlenmesi, iş makinaları karakteristikleri, kesikli çalışma - 4 bölgeli çalışma, motor sürücüleri yol verme- hız ayarı ve düzeneklerin seçimi, frenleme, tahrik sisteminin modellenmesi ve simülasyonu, motor seçimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1b) | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1b) | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2ab) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1b) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1b) | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ1b-PÇ2ab) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2ab) | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Elektrikle Tahriğin Gelişimi ve Endüstrideki Önemi | |
2 | Elektrikle tahrik sistemlerinin çeşitleri | |
3 | Elektrik motorlarının dış karakteristikleri | |
4 | Elektrikle tahrik sisteminin dinamiği | |
5 | Elektrikle tahrik sistemlerinin kararlı çalışma koşulu | |
6 | Tahrik sisteminde hız değişimi: yol alma, hız değiştirme ve frenleme zamanlarının incelenmesi. İş makinelerinin karakteristikleri | |
7 | Tahrik gücünün belirlenmesi. Elektrik motorlarının modellenmesi. Uygulamalar. | |
8 | Mekanik yüklerin modellenmesi ve tahrik sisteminin simülasyonu. Simulasyon uygulaması | |
9 | Uygulamalar | |
10 | Dört bölgeli çalışma. | |
11 | Hız ayar ve frenleme yöntemleri ve simulasyonlar. | |
12 | Motor sürücüleri ve seçimi. | |
13 | Motor seçimi | |
14 | Yanlış motor seçiminin getirdiği sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Ders Kaynakları | [1] http://www.ebs.sakarya.edu.tr |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Endüstriyel gelişimde elektrikle tahriğin önemini açıklar (PÇ1b) | |||||||
2 | Elektrik motorlarının karakteristiklerini sınıflandırır (PÇ1b) | |||||||
3 | Elektromekanik sistemler üzerinde analizler yapar (PÇ2ab) | |||||||
4 | Çalışma uzayını ve kararlı çalışma noktalarını değerlendirir (PÇ1b) | |||||||
5 | Mekanik yüklerin modellerini kullanır (PÇ1b) | |||||||
6 | Uygulamaya özel elektrik motorunu seçer (PÇ1b-PÇ2ab) | |||||||
7 | Uygulamaya özel motor sürücüsünü seçer (PÇ2ab) |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
4. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 8 | 16 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |