Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Termodinamik I | MKM 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 3 |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Termodinamikte temel kavramları ve enerji dönüşümlerini bilir. Termodinamiğin "0" ıncı yasasını sıcaklık ve ısıl denge ilişkisi için kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Saf maddelerin özeliklerini bilir. Faz değişimi ve madde özeliklerini ilişkilendirir. Durum büyüklüklerini belirler ve hesaplar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Gazlar için basınç, sıcaklık ve özgül hacim bağıntılarını uygular. Mükemmel gaz denklemi ile özelikleri belirler ve durum değişimlerinde yapılan işleri hesaplar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Termodinamiğin I yasasını çevrime, kapalı ve açık sistemlere uygular, sistem analizi yapar. Isı ve iş ilişkilerini, kütle ve enerji denkliklerini hesaplar. Kapalı sistemlerde çevrim için ısı ve iş ilişkilerini belirler. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Termodinamiğin II yasasını tanımlar, bir çevrime ve ısı pompalarına uygular, çevrim verimini ve etkinlik katsayılarını hesaplar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Entropi ve entropi değişimini tanımlar ve belirler. Entropi ve Entropinin artışı ilkesini gösterir ve termodinamik sistemlere uygular. | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR: Termodinamik ve enerji, boyutlar ve birimlerin önemi | |
2 | Sistemler ve kontrol hacimleri, hal değişimleri ve çevrimler, termodinamiğin sıfırıncı yasası, basınç | |
3 | ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ VE GENEL ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ: Enerjinin biçimleri, ısı ve iş ile enerji geçişi, mekanik enerji, termodinamiğin birinci yasası ve enerji dönüşüm verimleri | |
4 | SAF MADDELERİN ÖZELİKLERİ: Saf madde, saf maddelerin faz değişim işlemleri, faz değişim işlemleri için özelik diyagramları ve özelik tabloları | |
5 | Mükemmel (ideal) gaz hal denklemleri, sıkıştırılabilme çarpanı | |
6 | KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ: Hareketli sınır işi, kapalı sistemler için enerji dengesi | |
7 | Özgül ısılar, mükemmel gazların-katı ve sıvıların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları | |
8 | KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLERİ: Kütlenin orunumu ilkesi, akış işi ve akışkanın enerjisi | |
9 | Sürekli akışlı açık sistemlerde ve zamanla değişen açık sistemlerde enerji analizi | |
10 | TERMODİNAMİĞİN İKİNCİ YASASI: Isı ve enerji depoları, ısı makineleri, soğutma makineleri ve ısı pompaları | |
11 | Tersinir ve tersinmez hal değişimleri, Carnot ilkeleri, termodinamik sıcaklık ölçeği, Carnot makineleri (ısı ve soğutma makineleri, ısı pompası) | |
12 | ENTROPİ: Entropinin artışı ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, izantropik hal değişimleri | |
13 | Tds bağıntıları, sıvı ve katıların-mükemmel gazların entropi değişimi | |
14 | Sürekli akışlı makinelerin izantropik verimleri ve entropi dengesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mühendislik Yaklaşımıyla Termodinamik, Yunus ÇENGEL; Michael BOLES |
Ders Kaynakları | 1. Termodinamik, Aksel ÖZTÜRK; Abdurrahman KILINÇ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Termodinamikte temel kavramları ve enerji dönüşümlerini bilir. Termodinamiğin "0" ıncı yasasını sıcaklık ve ısıl denge ilişkisi için kullanır. | |||||||||||||||||||||||
2 | Saf maddelerin özeliklerini bilir. Faz değişimi ve madde özeliklerini ilişkilendirir. Durum büyüklüklerini belirler ve hesaplar | |||||||||||||||||||||||
3 | Gazlar için basınç, sıcaklık ve özgül hacim bağıntılarını uygular. Mükemmel gaz denklemi ile özelikleri belirler ve durum değişimlerinde yapılan işleri hesaplar | |||||||||||||||||||||||
4 | Termodinamiğin I yasasını çevrime, kapalı ve açık sistemlere uygular, sistem analizi yapar. Isı ve iş ilişkilerini, kütle ve enerji denkliklerini hesaplar. Kapalı sistemlerde çevrim için ısı ve iş ilişkilerini belirler. | |||||||||||||||||||||||
5 | Termodinamiğin II yasasını tanımlar, bir çevrime ve ısı pompalarına uygular, çevrim verimini ve etkinlik katsayılarını hesaplar | |||||||||||||||||||||||
6 | Entropi ve entropi değişimini tanımlar ve belirler. Entropi ve Entropinin artışı ilkesini gösterir ve termodinamik sistemlere uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 237 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,48 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |