| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Su Kuvveti Tesisleri | INM 434 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMRAH DOĞAN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Osman SÖNMEZ  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Suyun potansiyel ve kinetik enerjisini elektrik enerjisine dönüştüren tesisler hakkında bilgi.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Enerji Kaynakları / Hidroelektrik Enerjinin Esasları / Hidroelektrik Tesislerin  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Hidrolik gücü kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Hidroelektrik güce göre su kuvveti tesislerini sınıflandırabilir. | Tartışma, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 3 | Su kuvveti tesislerinin temel unsurlarından olan çökeltim havuzlarını tasarlar. | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Derivasyon santralleri için galeri ve kanalları boyutlandırır. | Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Su kuvveti tesislerinde basınçlı boruların boyutlandırmasını yapar. | Anlatım, Tartışma, | |
| 6 | Denge bacalarının tasarımını yapabilir. | Gezi / Gözlem, | |
| 7 | Türbinleri ve türbinlerin çalışma sistemlerini kavrar. | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, | |
| 8 | Hidroelektrik santralleri için nasıl türbin seçileceğini anlar. | Rol Oynama, Anlatım, | |
| 9 | Boşaltım yapısını projelendirir. | Gözlem, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Enerji santrallerinin tanıtımı, Hidroelektrik enerji ile ilgili genel bilgiler, tanımlar. Türkiye’nin HES potansiyeli. | |
| 2 | Hidroelektrik tesislerin yapı tipleri hakkında bilgiler verilmesi, su kuvvetleri tesislerinin gücünün hesabı. | |
| 3 | Derivasyonlu yapılar, su kuvveti tesislerinin sınıflandırılması ve uygulamalar. | |
| 4 | Su kuvveti potansiyelinin tayini | |
| 5 | Kanal tipi santraller, yüksek basınçlı santraller, ve uygulamaları. | |
| 6 | Su kuvveti tesislerinin temel unsurları | |
| 7 | Su alma yapıları ve uygulamaları. | |
| 8 | Çökeltim havuzları tipleri ve boyutlandırılması. | |
| 9 | Derivasyon santralleri için galeri ve kanallar | |
| 10 | Basınçlı boruların boyutlandırılmasına yönelik hesap kriterleri | |
| 11 | Boruların döşenmesi ve borulara tesir eden kuvvetler | |
| 12 | Hidroelektrik tesislerde, emniyet tesislerinden denge bacasının | |
| 13 | Yükleme odaları dizaynı ve uygulamalar. | |
| 14 | Türbinler ve uygulamalar | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | “Sulama Kurutma” Sakarya Üniversitesi, Ders Notu  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1-Su Kaynakları Mühendisliği (Prof. Dr. Cevat ERKEK – Prof. Dr. Necati Ağıralioğlu)  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hidrolik gücü kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Hidroelektrik güce göre su kuvveti tesislerini sınıflandırabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Su kuvveti tesislerinin temel unsurlarından olan çökeltim havuzlarını tasarlar. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Derivasyon santralleri için galeri ve kanalları boyutlandırır. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Su kuvveti tesislerinde basınçlı boruların boyutlandırmasını yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Denge bacalarının tasarımını yapabilir. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Türbinleri ve türbinlerin çalışma sistemlerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Hidroelektrik santralleri için nasıl türbin seçileceğini anlar. | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Boşaltım yapısını projelendirir. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 5 | 
| Toplam | 5 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 2 | 2 | 4 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||