| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Hidrolikte Bilgisayar Uygulamaları | INM 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Gamze Tuncer  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Hidrolik Mühendisliği çalışmalarında kullanılan güncel programları ve programların alt yapısını oluşturan temel kanunların öğretilerek, sorunlara karşı etkin çözümler üreten hidrolik mühendisliği bilgisi kazandırmak.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Hidrolojide sistem yaklaşımı. Hidrolojik sistemlerin modellenmesi, hidrolojik sistemlerin temel denklemleri. Lineer sistem modelleri, akış-yağış modelleri. Birim hidrograf, birim hidrograf ile ilgili bilgisayar uygulamaları. Taşkınların hidrolojik yöntemlerle ötelenmesi. Hidrolojide istatistik yöntemlerin uygulanması. Hidrolojik süreçler. Akım serilerinin modellenmesi . Taşkın frekans analizi, bölgesel taşkın analizi, hidrolojide risk analizi. Proje yağışının ve proje akımının belirlenmesi. Hazne hidrolojisine giriş.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | Grupla Çalışma, | |
| 5 | Birim hidrografı oluşturur. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 6 | Taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
| 13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
| 15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği, hidrolojik modellemenin kısa bir tarihçesi, taşkın alanlarının analizi, havza delinasyonu | |
| 2 | Yağış ve yağış kayıpları. | |
| 3 | Frekans analizi, dizayn fırtınaları. | |
| 4 | Birim hidrograph teorisi ve uygulaması. | |
| 5 | Hidrolojik model programına giriş. | |
| 6 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
| 7 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
| 8 | Hidrolik prensiplerin temelleri, genel akış özellikleri, enerji, sürtünme kayıpları, basınçlı akım | |
| 9 | Açık kanal akımı | |
| 10 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
| 11 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
| 12 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
| 13 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi. | |
| 14 | Ödev Sunumları | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders Notları  | 
                                
| Ders Kaynakları | 1) Urban Hydrology, Hydraulics and Stormwater Quality, Engineering Applications and Computer Modeling, A. O. Akan, R. H. Houghhtalen, John Wiley and Sons, 2003,  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Birim hidrografı oluşturur. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Taşkın debisini hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | |||||||||||||||||||||||
| 10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | |||||||||||||||||||||||
| 12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | |||||||||||||||||||||||
| 13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | |||||||||||||||||||||||
| 14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | |||||||||||||||||||||||
| 15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 90 | 
| 1. Ödev | 10 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 30 | 
| 1. Final | 70 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 | 
| Ödev | 2 | 1 | 2 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||