Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolikte Bilgisayar Uygulamaları | INM 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Gamze Tuncer |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik Mühendisliği çalışmalarında kullanılan güncel programları ve programların alt yapısını oluşturan temel kanunların öğretilerek, sorunlara karşı etkin çözümler üreten hidrolik mühendisliği bilgisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Hidrolojide sistem yaklaşımı. Hidrolojik sistemlerin modellenmesi, hidrolojik sistemlerin temel denklemleri. Lineer sistem modelleri, akış-yağış modelleri. Birim hidrograf, birim hidrograf ile ilgili bilgisayar uygulamaları. Taşkınların hidrolojik yöntemlerle ötelenmesi. Hidrolojide istatistik yöntemlerin uygulanması. Hidrolojik süreçler. Akım serilerinin modellenmesi . Taşkın frekans analizi, bölgesel taşkın analizi, hidrolojide risk analizi. Proje yağışının ve proje akımının belirlenmesi. Hazne hidrolojisine giriş. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | Grupla Çalışma, | |
5 | Birim hidrografı oluşturur. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
6 | Taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, hidrolojik modellemenin kısa bir tarihçesi, taşkın alanlarının analizi, havza delinasyonu | |
2 | Yağış ve yağış kayıpları. | |
3 | Frekans analizi, dizayn fırtınaları. | |
4 | Birim hidrograph teorisi ve uygulaması. | |
5 | Hidrolojik model programına giriş. | |
6 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
7 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
8 | Hidrolik prensiplerin temelleri, genel akış özellikleri, enerji, sürtünme kayıpları, basınçlı akım | |
9 | Açık kanal akımı | |
10 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
11 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
12 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
13 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi. | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1) Urban Hydrology, Hydraulics and Stormwater Quality, Engineering Applications and Computer Modeling, A. O. Akan, R. H. Houghhtalen, John Wiley and Sons, 2003, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | |||||||
2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | |||||||
3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | |||||||
4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | |||||||
5 | Birim hidrografı oluşturur. | |||||||
6 | Taşkın debisini hesaplar | |||||||
7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | |||||||
8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | |||||||
9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | |||||||
10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | |||||||
11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | |||||||
12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | |||||||
13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | |||||||
14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | |||||||
15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |