| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Arıtma Çamur Kontrolü | CVM 416 | 8 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HASAN ÖZER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Hasan OZER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Arıtma tesislerinde atık sular arıtıldıktan sonra ortaya çıkan arıtma çamurlarının genel karakterleri hakkında bilgi verdikten sonra, çamurların işlenmesi, bertarafı konularında güncel yöntem ve teknolojileri tanıtmaktır. |
| Dersin İçeriği | Arıtma çamurunun tanımı, fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik özellikleri. Arıtma çamurlarını işleme prosesleri ve bertaraf yöntemleri. Arıtma çamurları hakkında yasal düzenlemeler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Arıtma çamurlarının karakteristik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 2 | Atıksu arıtma çamurlarında stabilizasyon amacını ve yöntemlerini bilir, sonuçları değerlendirir | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Temel bertaraf yöntemlerini bilir ve ekonomik, ekolojik ve etik açıdan optimum kararı verir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Tarım alanlarında değerlendirilecek çamurun bitki besin elementi ve ağır metal yönünden hesaplamalarını bilir ve uygular | Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Çamurların özelliklerini tespit edilmesinde kullanılan analiz yöntemlerini bilir ve uygular | Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
| 6 | Arıtma çamurları hakkında yasal düzenlemeleri bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Atıksu arıtma sistemlerinde arıtma çamurunun ortaya çıkışı, arıtma çamurunun tanımı ve özellikleri | [1] 1. Hafta Sunusu |
| 2 | Arıtma çamurlarının fiziksel ve kimyasal özellikleri, kimyasal kirleticiler | [1] 2. Hafta Sunusu |
| 3 | Arıtma çamurlarının özelliğinin belirlenmesinde yapılan laboratuar analizleri | [1] 3. Hafta Sunusu |
| 4 | Arıtma çamurlarının mikrobiyolojik özellikleri ve patojenler | [1] 4. Hafta Sunusu |
| 5 | Arıtma çamurlarında stabilizasyon gerekliliği ve uygulanan stabilizasyon yöntemleri | [1] 5. Hafta Sunusu |
| 6 | Arıtma çamurlarının bertaraf alternatifleri ve her alternatif için gerekli yasal düzenlemeler | [1] 6. Hafta Sunuları |
| 7 | Arıtma çamurlarının yakılarak bertarafı, ısıl işlemler | [1] 7. Hafta Sunuları |
| 8 | Arıtma çamurlarının düzenli depolama alanlarında bertarafı | [1] 8. Hafta Sunusu |
| 9 | Arıtma çamurlarının kurutulmasında kullanılan yöntem ve teknolojiler | [1] 9. Hafta Sunusu |
| 10 | Arıtma çamurlarının kurutulmasında kullanılan yöntem ve teknolojiler | [1] 10. Hafta Sunusu |
| 11 | Arıtma çamurlarının arazide bertaraf alternatifleri, avantajları ve kısıtlayıcı faktörler | [1] 11. Hafta Sunusu |
| 12 | Arıtma çamurlarının tarım alanlarında kullanılması, toprağa etkileri ve kısıtlayıcı faktörler | [1] 12. Hafta Sunusu |
| 13 | Atıksu arıtma tesisi ziyareti | [1] 13. Hafta Sunusu |
| 14 | Kirlenmiş alanların temizlenmesinde kullanılan teknoloji ve yöntemler | [1] 14. Hafta Sunusu |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1. Arıtma Çamur Kontrolü CD Ders notu 2. Arıtma Çamurları |
| Ders Kaynakları |
1.Filibeli, A. 2002. Arıtma Çamularının İşlenmesi. Dokuz Eylül Üni. İzmir. 3. Özdemir, S., Nuhoğlu, NN. 2015. Arıtma Çamurları, SAÜ Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Arıtma çamurlarının karakteristik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Atıksu arıtma çamurlarında stabilizasyon amacını ve yöntemlerini bilir, sonuçları değerlendirir | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Temel bertaraf yöntemlerini bilir ve ekonomik, ekolojik ve etik açıdan optimum kararı verir | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Tarım alanlarında değerlendirilecek çamurun bitki besin elementi ve ağır metal yönünden hesaplamalarını bilir ve uygular | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Çamurların özelliklerini tespit edilmesinde kullanılan analiz yöntemlerini bilir ve uygular | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Arıtma çamurları hakkında yasal düzenlemeleri bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 118 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||