| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Kimyası ve Laboratuvarı II | CVM 204 | 4 | 3 + 3 | 5 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHSEN AKBULUT ULUDAĞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Büşra Erden, Arş. Gör. Muhammed Has |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilere Çevre Mühendisliği dalında kimya bilgisi vermek, okutulan konuları deneysel olarak uygulatmak ve laboratuar pratiği kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Optik Esaslı Ölçüm Yöntemleri, Bulanıklık,Asidite,Alkalinite, Çözünmüş Oksijen,BOİ,KOİ,TeOİ,Fosfor,Hidrokarbonlar,Alkoller, Keton ve Aldehitler,Asitler ve Esterler,Aromatik Bileşikler,Azot ve Kükürtlü Bileşikler,Yağlar ve Sabunlar,Deterjanlar, Pestisitler, Protein ve Karbohidratlar ve laboratuvar uygulamaları: Katı madde tayini, Asidite-Alkalinite tayini, Sertlik tayini, Çözünmüş oksijen- BOİ tayini, Kimyasal oksijen tayini, Renk tayini, Bulanıklık tayini, Azot Tayini, Toplam Fosfor Tayini, Yağ-Gres Tayini, Anyonik Yüzey Aktif Maddeler Tayini, Uçucu Yağ Asitleri Tayini, Gaz Analizleri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Optik esaslı analiz yöntemleri ve uygulaması, Sularda bulanıklık,bulanıklık birimleri, bulanıklık ölçüm yöntemleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Asidite, alkalinite ve su sertliği parametrelerini tanır, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | ||
| 3 | Sularda gaz çözünürlüğünü tanır,çözünmüş oksijen analiz yöntemlerini uygular. | ||
| 4 | Biyokimyasal oksijen ihtiyacını (BOİ) tanır ve analiz yöntemlerini bilir ve uygular. | ||
| 5 | Kimyasal oksijen ihtiyacını (KOİ) tanır, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | ||
| 6 | Organik parametreleri tanır, teorik okisjen ihtiyacını (TeOİ) hesaplar | ||
| 7 | Fosfor parametresini tanır ve analiz yöntemlerini bilir ve yorumlar | ||
| 8 | Organik bileşikleri ve fonksiyonel grupları tanır, fonksiyonel grupların özelliklerini bilir | ||
| 9 | Hidrokarbonları, alkolleri, alkil halojenürleri, keton ve aldehitleri, asitler ve esterleri tanır | ||
| 10 | Aromatikleri; azot ve kükürtlü organik bileşikleri, yağları ve sabunları bilir, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar. | ||
| 11 | Deterjanları, pestisidlerı, proteinleri ve karbohidratları tanır. analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | ||
| 12 | Katı Madde Tayinini yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar. | ||
| 13 | Çözelti Hazırlama, konsantrasyon birimleri |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Optik Esaslı Analiz Yöntemleri | |
| 2 | Sularda Bulanıklık / Bulanıklık Tayini | |
| 3 | Bulanıklık Birimleri, Bulanıklık Ölçüm Yöntemleri. / Katı Madde Tayini | |
| 4 | Asidite / Asidite - Alkalinite Tayini | |
| 5 | Alkalinite / Sertlik Tayini | |
| 6 | Sularda Gaz Çözünürlüğü, Çözünmüş Oksijen ;Çevresel Önemi, Winkler Metodu / Çözünmüş Oksijen Tayini | |
| 7 | Biyokimyasal Oksijen İhtiyacı; Analiz Yöntemleri ve Kinetiği / BOİ Tayini | |
| 8 | Kimyasal Oksijen İhtiyacı, Analiz Yöntemi ve Yorumlanması, Organik Parametreler / KOİ Tayini | |
| 9 | Teorik Oksijen İhtiyacı; Hesaplama Yöntemi / Renk Tayini | |
| 10 | Ara Sınav | |
| 11 | Fosfor Parametresi; Çevresel Önemi ve Analiz Yöntemi / Fosfor Tayini | |
| 12 | Hidrokarbonlar; Alkanlar, Elkenler ve Alkinler, Siklik Hidrokarbonlar / Yağ Gres Tayini | |
| 13 | Alkoller, Alkil Halojenürleri, Keton Ve Aldehitler, Asitler Ve Esterler | |
| 14 | Aromatik Bileşikler; Azot ve Kükürtlü Organik Bileşikler, Yağlar ve Sabunlar, Deterjanlar ve Pestisitler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Özel Ders notları Boysan, Füsun, Çevre Kimyası Lab.,Deney Föyü (Basılmamış) |
| Ders Kaynakları | 1. Eaton, A.D., Clesceri, L.S., Greenberg, A.E. Standart Methods for the Examination of Water and Wastewater, 19th Edition, American Public Health 2. S.E.Manahan, Environmental Chemistry,Boca Raton: CRC Press LLC, 2000 3. Colin Baird, Michael Cann, Environmental Chemistry, W. H. Freeman, 3 edition, 2004Association, 1995. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | X | |||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | X | |||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | X | |||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Optik esaslı analiz yöntemleri ve uygulaması, Sularda bulanıklık,bulanıklık birimleri, bulanıklık ölçüm yöntemleri. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Asidite, alkalinite ve su sertliği parametrelerini tanır, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Sularda gaz çözünürlüğünü tanır,çözünmüş oksijen analiz yöntemlerini uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Biyokimyasal oksijen ihtiyacını (BOİ) tanır ve analiz yöntemlerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Kimyasal oksijen ihtiyacını (KOİ) tanır, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Organik parametreleri tanır, teorik okisjen ihtiyacını (TeOİ) hesaplar | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Fosfor parametresini tanır ve analiz yöntemlerini bilir ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 8 | Organik bileşikleri ve fonksiyonel grupları tanır, fonksiyonel grupların özelliklerini bilir | |||||||||||||||||||||||
| 9 | Hidrokarbonları, alkolleri, alkil halojenürleri, keton ve aldehitleri, asitler ve esterleri tanır | |||||||||||||||||||||||
| 10 | Aromatikleri; azot ve kükürtlü organik bileşikleri, yağları ve sabunları bilir, analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||
| 11 | Deterjanları, pestisidlerı, proteinleri ve karbohidratları tanır. analiz yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar | |||||||||||||||||||||||
| 12 | Katı Madde Tayinini yöntemlerini bilir, uygular ve yorumlar. | |||||||||||||||||||||||
| 13 | Çözelti Hazırlama, konsantrasyon birimleri |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 3 | 1 | 3 |
| Ödev | 3 | 1 | 3 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 8 | 3 | 24 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 137 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||