| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Sağlığı Yönetimi | CVM 337 | 5 | 3 + 0 | 3 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | ||
| Önerilen Seçmeli Dersler | ||
| Dersin Dili | Türkçe | |
| Dersin Seviyesi | Lisans | |
| Dersin Türü | Seçmeli | |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MUHAMMED HAS | |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MUHAMMED HAS, | |
| Dersin Yardımcıları | ||
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | |
| Dersin Amacı |
|
|
| Dersin İçeriği |
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 7 | Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre sağlığına giriş, sağlık kavramı, sağlıklı insan ve sağlıklı çevre tanımı, | |
| 2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımı, | |
| 3 | Halk sağlığı, işçi sağlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu, işverenin sorumlulukları, | |
| 4 | Çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörler, | |
| 5 | Çalışma ortamlarının iş ve işçi sağlığı üzerine etkileri, | |
| 6 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, | |
| 7 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yolları, | |
| 8 | Hava kirliliğinin sağlığa etkileri, | |
| 9 | Su kirliliğinin sağlığa etkileri, su ile bulaşan hastalıklar ve korunma yolları, | |
| 10 | Katı atıkların sağlık üzerine etkileri | |
| 11 | Radyasyon ve mikrokirleticilerden kaynaklanan sağlık üzerine etkileri | |
| 12 | Gürültünün sağlık üzerine etkileri, | |
| 13 | Çevre mühendislerinin yukarıdaki sorunlara yaklaşım ve sorumlulukları, | |
| 14 | Çevre sağlığında koruyucu önlemler, Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşlar. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevre Kirliliği ve yol açtığı sağlık sorunları hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||
| 2 | İnsan sağlığını etkileyen çevresel faktörler, koruyucu ve sosyal tıp yaklaşımını öğrenir. | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Meslek hastalıkları, zehirlenmeler, çalışanların sağlığını etkileyen genel faktörleri öğrenir. | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Bulaşıcı hastalıkların taşınma ve bulaşma yollarını hakkında fikir sahibi olur. | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Sağlık kuruluşlarının ve sosyal güvenlik kurumlarının işlevlerini öğrenir. | |||||||||||||||||||||||
| 6 | Çalışanların ve halkın maruz kalabileceği çevre kirliliği orijinli hastalıklar karşısında çevre mühendisliği yaklaşımlarının nasıl olması gerektiğini kavrar, sorumluluk alma ve ilke sahibi olmayı öğrenir. | |||||||||||||||||||||||
| 7 | Dünyada ve Türkiyede çevre sağlığı ile ilgili kuruluşları öğrenir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 73 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||