Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı V (Tar) CTR 407 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Çalgı hakkında genel bilgi kazandırmak.

 İlgili alan derslerine katkı sağlamak.

 Çalgı repertuvarı ve icrası hakkında öngörü sahibi olmak.

 Çalgıyla ilgili araştırmalara yönlendirmek.

 Eşlik bilinci kazandırmak.

Dersin İçeriği

Rast  makamının tanıtılması ve icrasına giriş.Çeşitli makamların icrası sırasında kullanılan akort sistemleri. Mahnı, reks, renk vb. gibi türlerin yeni örneklerinin icrası.Azerbaycan bestekârlarının yazdığı eşlikli tar eserlerinden örnekler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarda Rast makamı icrasını öğrenir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) kazanır. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
3 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
4 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir. Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Azerbaycan makam müziğinin tanıtılması.
2 Çeşitli makamların icrası sırasında kullanılan akort sistemleri.
3 Rast makamının tanıtılması ve icrasına giriş.
4 Rast makamının icrası.
5 Rast makamının icrası.
6 Mahnı türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.
7 Tarda transpozisyon çalışmaları.
8 Ara sınav
9 Tarda transpozisyon çalışmaları. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.
10 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I.  Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Rast marşı isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
11 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.(Rast marşı isimli ezginin birinci ve ikinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
12 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası I.  TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Terekeme) isimli ezginin birinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
13 Reks türüne ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eser icrası II. TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.(Terekeme) isimli ezginin birinci bölümündeki parmak ve mızrap kurgulamaları.
14 Genel Tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu

Kazım GÜRKAN Çalgı Ders Notları

Ders Kaynakları

Rüstemov, Seid. 1994. Tar Mektebi, Bakı: Şur Neşriyyatı.

Abdulgasımov, Vagıf. 1989. Azerbaycan Tarı, Bakı: Işık Neşriyyatı.

TRT Müzik Dairesi Yayınları Türk Halk Müziği Nota Arşivi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir.
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir.
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır.
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır.
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir.
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Tarda Rast makamı icrasını öğrenir.
2 Tarı çeşitli topluluk ve orkestralarda icra edebilmek için gerekli bazı bilgi ve becerileri (deşifre, transpozisyon v.b) kazanır.
3 Mahnı ve reks türlerine ait teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri icra edebilme becerisini geliştirir.
4 Zeng tellerini kullanma becerisini geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5