Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dans Teknolojileri THO 425 7 1 + 1 2 5
Ön Koşul Dersleri

 

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. GÜL KAPLAN EKEMEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Teknolojinin ne olduğunu, tarihsel gelişim çerçevesinde üretilen teknolojilerin sahne sanatları ve dans özelindeki kullanım alanlarını öğretmek ve sektörel bazda dünyada yapılan uygulamaları takip etme ve kullanma konusunda farkındalık yaratmak.

Dersin İçeriği

Sahnede kullanılan teknolojilerin kronolojik gelişimi ve dans performanslarda kullanımının örneklerle anlatılması, teknoloji kullanımıyla dans koreografisi hazırlama ve performansın sergilenmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknoloji kavramını ve tarihsel gelişimini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Sahne sanatları dans özel alanında kullanılan teknolojileri örneklendirebilir. Örnek Olay, Tartışma, Sözlü Sınavlar,
3 Seçtiği bir teknolojiyi kullanarak bir dans koreografisi hazılayabilir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teknoloji kavramının tanımı, teknolojinin tarihsel gelişimi
2 Dansta teknoloji kullanımı: İlksel teknolojiler
3 Dansta teknoloji kullanımı: Görüntü kayıt teknolojileri
4 Dansta teknoloji kullanımı: Bilgisayar, İnternet ve Ağ teknolojileri
5 Dansta teknoloji kullanımı: Yansıtma ve Hologram teknolojileri
6 Dansta teknoloji kullanımı: Algılayıcı (Sensör) teknolojileri
7 Dansta teknoloji kullanımı: Hareket yakalama teknolojileri
8 Ara Sınav
9 Dansta teknoloji kullanımı: Robotik teknolojileri
10 Dansta teknoloji kullanımı: Alternatif gerçeklik evrenleri (Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Karma Gerçeklik)
11 Dansta teknoloji kullanımı: Yapay zeka
12 Performans sunumları: Öğrenci koreografileri
13 Performans sunumları: Öğrenci koreografileri
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kaplan Ekemen, G. (2023). Dijitalleşmiş Danslar: Eklemlenmiş Bedenler, Performanslar ve Mekânlar. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Çuhacı, G. (2007). Dijital Sanatlarda Bedenin Kullanımı. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İletişim Bilimleri Anabilim Dalı Radyo Televizyon Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi.

Seylan, A., & Güney, E. (2016). Tekno-Kültür Bağlamında Yeni Medya Teknolojilerinin Çoklu Disipliner Sanatsal Üretimlere Etkileri. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art, 1(1), 94-104.

Dills, A. (2007). 2. Bölüm: Bedenin Dönüşümü: Dans ve Medya Teknolojileri İçinde: Yok/Varlık. Ş. Selışık Aksan, & G. Ertem (Dü) içinde, Yirminci Yüzyılda Dans Sanatı: Kuram ve Pratik (s. 212-225). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.

Bulut, M. (2018). Digital Performance: The Use of New Media Technologies in the Performing Arts. Thessaloniki, Greece: Aristotle University of Thessaloniki, Unpublished Masters Thesis.

Dixon, S. (2007). Digital Performance: A History of New Media In Theater, Dance, Performance Art, And Installation, The MIT Press, London, England.

de Spain, K. (2000). Dance and Technology: A Pas de Deux for Post-Humans. Dance Research Journal, 32(1), 2-17. doi:https://doi.org/10.2307/1478270

Birringer, J. (2002). Dance and Media Technolgies. PAJ: A Journal of Performance and Art, 24(1), 84-93.

Latulipe, C., Wilson, D., Huskey, S., Word, M., Carroll, A., Carroll, E., . . . Lottridge, D. (2010). Exploring the Design Space in Technology-Augmented Dance, CHI: Conference on Human Factors in Computing Systems. A. SIGCHI (Dü.), CHI EA '10: CHI '10 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems içinde, (s. 2995-3000). Atlanta, GA, US. doi:https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/1753846.1753904

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. X
2 İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. X
3 Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
4 Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
5 Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
6 Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir.
7 Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir.
8 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
9 Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. X
10 Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir.
11 Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Teknoloji kavramını ve tarihsel gelişimini tanımlar. 5 5 5 0 0
2 Sahne sanatları dans özel alanında kullanılan teknolojileri örneklendirebilir. 5 5 5
3 Seçtiği bir teknolojiyi kullanarak bir dans koreografisi hazılayabilir. 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 1 8 8
Performans Görevi (Uygulama) 1 16 16
Final 1 12 12
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5